Recensie: Netflix-original Dogs of Berlin is donker en beklemmend

Netflix pakt groots uit met het Duitstalige Dogs of Berlin. De tiendelige detective serie neemt de kijker mee langs het duistere afvoerputje van de Duitse hoofdstad.

Rechercheur Kurt Grimmer (Felix Kramer) heeft een schuld bij de verkeerde mensen. Wanneer de Turks-Duitse topvoetballer Orkan Erdem dood op straat ligt, ziet hij een kans om zijn leven weer op de rails te krijgen. Al snel voert het verhaal ons langs groezelige wedkantoren, neonazi’s en Turkse maffia.

Geen bingewatch
Omdat het om een Netflix serie gaat, dringt zich de vergelijking op met die andere crimeserie: Narcos. Het contrast kan niet groter. Narcos leunt op het charisma van de grote drugsbazen, Dogs of Berlin op het kleine leed van machteloze personages. In tegenstelling tot Narcos nodigt de Duitse serie daarom niet uit tot bingewatchen. Daar is het verhaal te naargeestig voor.

Het camerawerk is helaas soms net iets te gladjes. Door knappe droneshots en verdekt opgestelde neonlampen ziet het geheel er gelikt uit, maar dat voegt verder weinig toe aan het verhaal. Soms voelt het alsof je kijkt naar een gelikte instagrampagina in plaats van een duistere crimeserie. Dat is jammer, want Dogs of Berlin leent zich bij uitstek voor camerawerk met een rauw randje.

Wie blijft kijken, wordt getrakteerd op een vlijmscherpe crime noir

Duistere kant
Het acteerwerk daarentegen is klasse. Felix Kramer schittert met zijn intense vertolking van de corrupte rechercheur Kurt Grimmer, maar ook zijn tegenspelers leveren een prestatie van formaat. Samen brengen ze het grauwe Berlijn tot leven.

De schrijvers van de serie hebben duidelijk een fascinatie voor de rafelranden van de maatschappij. In Grimmer’s wereld heeft iedereen een duistere kant, er zijn maar weinig sympathieke personages. Dit is zowel het sterkte- als het zwaktepunt van Dogs of Berlin. Wie niet tegen de beklemmende sfeer kan, haakt al snel af. Wie blijft kijken, wordt getrakteerd op een vlijmscherpe crime noir met het betonnen Berlijn als perfecte achtergrond. Dogs of Berlin is crime voor de liefhebber.