Stuur gratis een lief kerstkaartje naar ouderen

Student Desi van den Boom, student Social Work in Breda, staat deze week in de ontvangsthal voor een kerstkaartenactie in samenwerking met het Ouderenfonds. De actie houdt in dat studenten een kerstkaartje schrijven voor ouderen, en dat ook de ouderen een kerstkaart terug sturen.

Waarom heb je deze actie opgezet?
“Ik studeer Social Work. Tijdens mijn minor Active Ageing ben ik erachter gekomen dat het ontvangen van een kerstkaart voor veel mensen als een geluksmomentje voelt. Op eigen initiatief ben ik daarom een kerstkaartenactie begonnen in samenwerking met het Ouderenfonds.

Ik wil duizend kerstkaarten voorzien van een leuke tekst, geschreven door Avansstudenten. Deze kaarten worden vervolgens naar ouderen gestuurd. Het is de bedoeling dat de studenten, als ze dat willen, hun eigen adres op het kaartje schrijven. De ouderen willen graag een kaartje terug te sturen. De actie draait dan ook om wederzijdse communicatie tussen studenten en ouderen, en niet alleen om het geven van een geluksmomentje aan eenzame ouderen. Zo’n geluksmomentje is namelijk maar tijdelijk. Door de wederzijdse communicatie krijgen zowel zij als de studenten er een ‘vriend’ bij.”

Klopt het dat het gratis is?
“Ja, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Dat snap ik wel. In eerste instantie lijk het misschien alsof je bij mij kerstkaarten kunt kopen, maar dat is niet zo. De kaarten zijn al ingekocht. Het gaat alleen om het schrijven van de kaart.”

Jij spreekt de studenten voornamelijk aan en vraagt of ze een kaartje willen schrijven, zijn er veel mensen die mee willen werken?

“Als ik de studenten aanspreek en mijn praatje begin te doen, dan willen ze vaak wel een kaartje schrijven. Uit zichzelf komen ze nog niet zo snel, maar ik denk dat dat ook te maken heeft met het feit dat mensen denken dat je hier kerstkaarten kunt kopen. Ik wil dan ook van de week een groot bord ophangen, zodat je meteen kunt zien waarom ik hier sta en wat ik doe.”

Wanneer sta je nog meer in de hal voor deze actie?
“Op dinsdag sta ik hier zelf tot twee uur. Van twee tot vijf staan er vrienden van mij bij de tafel, omdat ik dan zelf les heb. Verder sta ik hier donderdag van twaalf tot twee. Ik hoop dat ik voor woensdag en vrijdag nog mensen kan vinden die mij kunnen helpen, zodat aan het einde van de week alle duizend kerstkaarten op de post kunnen.”

Desi zoekt nog mensen die haar helpen met het bemannen van de stand. Wil jij een of twee uur helpen? Stuur dan een e-mail naar: dboom@avans.nl. Of kom ook even een kaartje schrijven!