Student in het buitenland: ‘Als ik nog een keer ga, kies ik voor een warmer land’

Jesse Peters, vierdejaarsstudent Bedrijfskunde in Den Bosch, studeert een half jaar aan de School of Business and Enterprise in Glasgow, Schotland. Hij spreekt nu vloeiend Engels maar snakt naar de zon. “Het is hier koud en het kan dagen achter elkaar regenen.”

Hoe kwam je op het idee om in Schotland te studeren?
“Ik wilde graag mijn Engels verbeteren en zocht daarom naar een minor in Engelstalig land. Van studenten die in Schotland gestudeerd hadden, hoorde ik veel goede verhalen. Ik besloot me in te schrijven. Dat was nog even spannend want er moest geloot worden. Gelukkig werd ik ingeloot en kon ik mijn reis voorbereiden.”

Wat studeer je in Schotland?
“De vakken die ik hier volg, sluiten goed aan op Bedrijfskunde. Voor het vak Digital Marketing houd ik zelf een blog bij over mijn ervaringen in Schotland. Dat is even wennen, ik heb nog nooit zoiets gedaan. Toch vind ik het erg leuk om te schrijven over onderwerpen waar ik zelf ook mee te maken heb. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik te veel geld uitgaf en heb toen nagedacht over manieren om te bezuinigen. Daar heb ik toen ook meteen een post over geschreven. Met mijn blog hoop ik studenten ervan te overtuigen om ook een minor in het buitenland te volgen.”

Hoe ziet het Schotse onderwijs eruit?
“Het is hier heel anders dan in Nederland. In Schotland kennen ze alleen maar universiteiten en geen hogescholen. De universiteit voelt veel onpersoonlijker dan ik gewend ben bij Avans. Omdat elk vak dat ik volg meerdere projecten heeft, heb ik veel deadlines. Het niveau is echter wel veel lager. In de meeste gevallen hoef je voor een opdracht slechts een minimale score van 30% te hebben, het gehele cijfer moet boven de 40% liggen. Die 40% is makkelijk te halen als je een beetje je best doet.”

Wat zijn de verschillen tussen Schotland en Nederland?
“Er is weinig verschil tussen Schotten en Nederlanders. Net als in Nederland zijn de mensen hier erg gastvrij en behulpzaam. Wel is Schotland veel dunner bevolkt, je hebt er meer natuur en bergen. De highlands zijn schitterend.”

Wat was het leukste moment in Schotland?
“Het leukste moment was zonder twijfel een tweedaagse trip naar de Isle of Skye. In de introductieweek konden we ons daar voor inschrijven. Samen met mijn nieuwe buitenlandse vrienden heb ik dat toen meteen gedaan. Bij elke trekpleister heb ik een foto genomen.”

Wat valt je tegen?
“De accommodatie waar ik nu woon is erg duur en het internet valt vaak uit. Als je aan school wil werken is dat niet optimaal.”

Wat valt je mee?
“Ik hoorde van vrienden dat het Schotse accent bijna niet te volgen is. In het begin was dat ook zo en had ik moeite de lessen te volgen. Na een paar weken ging dit al veel beter.”

Zou je de volgende keer weer voor Schotland kiezen?
“Dat weet ik niet. Ik spreek nu vloeiend Engels maar het klimaat is verschrikkelijk. Het is hier koud en het kan dagen achter elkaar regenen. Als ik nog een keer naar het buitenland ga, kies ik voor een warmer land.”