Vanaf deze week nieuwe dienstregeling, rijdt jouw bus nog wel?

Illustratie: Julika Runow
Elk jaar in december verandert de dienstregeling voor zowel de bussen en de treinen, zo ook dit jaar. Maar wat verandert er precies? En wat betekent dat voor Avansstudenten?

Belangrijkste wijziging Breda:

Buslijn 11 vervalt. AKV-studenten kunnen in de spitsuren uitwijken naar lijn 9. Buiten de spitsuren zullen zij naar de halte Zorgvliestraat moeten lopen (lijn 1) of naar de halte Bijster lopen en daar de bus pakken (130,325,326,327,401,402)

Belangrijkste wijziging Den Bosch:

Buslijn 8 en 9 rijden niet meer via de Onderwijsboulevard maar gaan via de Vlijmenseweg-Koningsweg rijden. Hierdoor moeten de studenten net iets verder naar de hogeschool lopen.

Verdere veranderingen in de dienstregeling:

Lijn 9 Centraal Station – Avans / Loevesteinstraat

• In de ochtendspits rijden de ritten minder verspreid over het uur, maar kort na elkaar in aansluiting op de aankomende Intercity’s op het Centraal Station. Aan het einde van de ochtendspits rijdt lijn 9 een extra rit van Centraal Station naar Loevesteinstraat.

• In de middagspits vertrekt lijn 9 elk half uur, ter compensatie van het vervallen van lijn 11, vanaf de Loevesteinstraat. De frequentie wordt van 6x naar 4x per uur verlaagd.

• Ter compensatie rijdt lijn 326 elk kwartier i.p.v. elk half uur naar Centraal Station, Oosterhout en Raamsdonksveer. Aan het einde van de middagspits rijdt lijn 9 een extra rit van Loevesteinstraat naar Centraal Station

Lijn 130 Breda – Breepark – Minervum – Dorst – Rijen – Gilze AZC
• De huidige lijn 130 Gilze, AZC – Gilze – Rijen wordt op werkdagen via de route van de huidige lijn 131 doorgetrokken naar Breda. Dus via Dorst en Breepark. Op zaterdag en zondag blijft lijn 130 rijden op het traject Gilze, AZC – Rijen.

• Lijn 130 rijdt alle dagen een uurdienst. Op werkdagen overdag rijdt er samen met lijn 131 ieder half uur een bus tussen Gilze en Rijen station, met in Rijen goede aansluiting op de trein, zowel richting Breda als richting Tilburg. In de ochtendspits buiten de vakantieperioden rijdt lijn 130 een extra rit van Breda Centraal Station naar Minervum.

De stadsdienst in Den Bosch wijzigt verder nauwelijks. Op de meeste lijnen zijn wel kleine verschuivingen als gevolg van aanpassingen van rijtijden.