Vlaamse student in coma na ontgroening met vissaus

Illustratie: Elmarye AaijEen 20-jarige Vlaamse student ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis nadat hij tijdens een ontgroeningsritueel gedwongen werd een grote hoeveelheid vissaus te drinken.

Drie mannelijke aspirant-leden van de studentenvereniging Reuzegom raakten woensdag tijdens een ‘ontgroeningsdoop’ onwel, meldt de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. Ze moesten verschillende opdrachten uitvoeren waaronder het drinken van vissaus. Een van hen, een student van de KU Leuven, kreeg een hartstilstand, mogelijk door het hoge zoutgehalte in de saus in combinatie met onderkoeling. Hij ligt nog in coma, het openbaar ministerie stelt een onderzoek in.

Geschokt
De KU Leuven zegt “zwaar geschokt” te zijn en benadrukt dat de studentenclub niet verbonden is aan de universiteit. “We vinden wat er gebeurd is verschrikkelijk en zullen de studenten die de doop organiseerden ter verantwoording roepen”, zei vicerector studentenbeleid Chantal Van Audenhove tegen de krant.

Het is niet de eerste keer dat Reuzegom in opspraak komt. De kleine vereniging kreeg het in 2013 aan de stok met de KU Leuven en dierenrechtenorganisatie GAIA over dierenmisbruik. Op een besloten Facebookpagina had de club een filmpje geplaatst waarop te zien was hoe enkele leden een biggetje doodschoten. Ook werd duidelijk dat nieuwe leden de opdracht kregen een jaar lang een konijn te verzorgen om dat vervolgens zelf te slachten.