Waarom ook ATGM Den Bosch deze vrijdag paars kleurt en meer locaties dat moeten doen

Heb jij ook meerdere studenten in paarse truien rond zien lopen? In navolging van een eerste Paarse Vrijdag in Breda, organiseren dit jaar Avansstudenten namens het Gender Sexuality Alliance ATGM (GSA) ook een speciale dag aan de Parallelweg in Den Bosch. “Is dit echt nodig? Vroegen we onszelf af. Maar: ja.”

“Tijdens Paarse Vrijdag vragen we alle studenten en medewerkers om paars te dragen en zo de LHBT emancipatie te ondersteunen”, ligt Paula Contreras-Carballada, docent en docentlid van de GSA, toe. De actie is een initiatief van het door studenten opgerichte GSA-netwerk (gender and sexuality alliance) van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu. Het GSA-netwerk wil alles wat speelt rondom seksuele en genderidentiteiten bespreekbaarder maken.

Belangrijk
Vorig jaar werd voor het eerst een Paarse Vrijdag in Breda aan de Lovensdijkstraat georganiseerd. “Dat was een beetje een test”, vertelt Contreras-Carballada. “Is dit echt nodig? Vroegen we onszelf af. Maar: ja, ondanks dat het 2017/2018 is, blijkt het nodig.” Nadat er een oproep verscheen bij Punt  ontving de GSA meerdere mailtjes waaruit dat bleek. “Mensen gaven aan dat ze een dergelijk initiatief ook gewild hadden tijdens hun studententijd.” Maar ook studenten klopten aan. “Ouderejaars die al senang zijn met zichzelf én eerste- en tweedejaars die nog zoekende zijn!”

‘Mensen gaven aan dat ze een dergelijk initiatief ook gewild hadden tijdens hun studententijd’

Dus, in navolging van Breda, kleurt ook deze vrijdag de locatie in Den Bosch paars. Studentlid en vierdejaarsstudent Chemie Chevonne Hagens en docent Emile Mes delen regenboogstickers uit en lakken nagels van aanwezigen paars. Op een groot bord achter hun stand, mogen studenten invullen waar zij opvallen. Want naast de focus op LHBT, wil GSA ook benadrukken dat “jezelf zijn ook heel belangrijk is.”

Balletje rollen
Vooralsnog is de GSA alleen actief binnen ATGM. Chevonne: “Er heerst nog een stigma op. Binnen onze academie is alles open en bespreekbaar, uit mijn jaarlaag zijn bijvoorbeeld van de zeventig studenten zeven openlijk uit de kast. Maar op grotere Avanslocaties ervaren studenten die openheid in mindere mate. We ontvingen wel aanmeldingen van anderen, maar die trokken zich toch terug. Uit angst voor reacties van medestudenten.” Emile: “Het zou mooi zijn als er ook clubjes met studenten en docenten binnen Avans actief worden. Het hoeft echt niet hoogdravend te zijn. We kunnen bijvoorbeeld ook tips geven.” Chevonne en Emile hopen dat met vandaag het balletje gaat rollen.

‘Het hoeft echt niet hoogdravend te zijn’

Contreras-Carballada: “Academies die ook interesse hebben in een dergelijk initiatief, kunnen contact met ons opnemen. Ook al is het voor gewoon een kopje koffie. We komen echt geen oorlog voeren.”

Contact?
Heb jij vragen? Of ben je puur geïnteresseerd? De studenten staan er nog tot 15.00 uur deze middag. Voor iedereen staat er cake met paarse frosting klaar. Of stuur anoniem een mailtje naar het GSA-netwerk van Avans.

Puck

@Rechtserakker blijkbaar is het nodig, want jij ervaart het niet als normaal terwijl het dat wel is (of zou moeten zijn?). Je hoeft er niet aan mee te doen he ;) Leef en laat leven! <3

2018-12-19 16:34:14

Rechtserakker

Moet dit weer?? Zo langzamerhand ben ik een beetje moe van heel dat nooit aflatende gendergebeuren waar op extravagante wijze om aandacht gezeurd moet worden. Doe maar gewoon normaal, dan doe je al gek genoeg.

2018-12-14 11:48:43