Wat ben jij aan het doen? Knutselen met elektronica

Avans huisvest ruim dertigduizend studenten, de gebouwen zijn elke dag tjokvol. Wat doen al deze studenten eigenlijk?

Giel & Max, tweedejaars elektrotechniek in Den Bosch
Giel: “Wij zijn bezig met een MOSFET, een klein schakelaartje dat in bijna alle elektrische apparaten voorkomt. Voor een practicumopdracht hebben we er een nagebouwd om te meten hoeveel elektriciteit erdoorheen loopt als we er spanning op zetten. Met die resultaten kunnen we vervolgens berekeningen doen om te snappen hoe de MOSFET werkt.

Practicumopdrachten zoals deze helpen mij met de theorie. Die theorie krijg ik natuurlijk in de les, maar pas als ik er zelf mee bezig ben snap ik het echt. Soms leer je ook hoe het niet moet. We sloten de MOSFET net verkeerd aan en er kwam allemaal rook uit. Die fout maken we niet meer.”

De MOSFET die Giel & Max voor het practicum gebruiken is extra groot. De MOSFETs die in je computer zitten, zijn een stuk kleiner.

Max: “Ik kom van het mbo, hier ligt het tempo hoger en leer ik meer. Als ik tegen mensen praat die weinig verstand van techniek hebben, merk ik pas hoeveel ik weet. Soms vind ik het daarom moeilijk om mijn omgeving uit te leggen wat ik aan het doen ben bij Avans.”