Zeven alternatieve kijktips voor de kerstvakantie

Klaar met herhalingen van Home Alone en Love Actually? En heb je Harry Potter ook al tien keer gezien? Punt tipt zes absolute topfilms en een geweldige serie die je moet kijken.

Familiefilm: Moonrise Kingdom
Regisseur Wes Anderson is vooral bekend van zijn Oscarkanon The Grand Budapest Hotel, maar de minder bekende Moonrise Kingdom is ook de moeite waard. In deze grappige en ontroerende film loopt padvinder Sam met zijn vriendin Suzy weg van zomerkamp. Achtervolgd door een incompetente hopman, kinderbescherming en politie hopen ze een plek voor zichzelf te vinden. Met glansrollen voor Bruce Willis en Edward Norton.

Comedy: Our Idiot Brother
Deze feel good comedy neemt op subtiele en hilarische wijze de yuppen en hipsters van New York op de hak. De goudeerlijke Ned is gelukkig met op zijn kleine boerderij in New York, waar hij biologische groenten en wiet teelt. Aan zijn geluk komt een einde als hij zijn wiet verkoopt aan een agent. In uniform. Wanneer Ned de gevangenis verlaat heeft zijn vriendin hem uit huis getrapt en is hij aangewezen op de liefdadigheid van zijn drie zussen. Die hebben echter hun eigen problemen en zitten niet op hem te wachten. Het acteerwerk Paul Rudd, beter bekend van Disney’s Ant-Man, is een genot om naar te kijken.

Western: Hell or High Water
Deze neo-western uit 2016 is een testament van het vervallen platteland van Amerika. Wie de film kijkt begrijpt hoe Trump een jaar later de presidentsverkiezingen won. Hell or High Water gaat over twee broers die in het arme West-Texas een serie bankovervallen plegen. De intelligente Toby heeft alles tot in de puntjes gepland, maar houdt geen rekening met zijn agressieve broer Tanner. De film biedt een intelligent perspectief op thema’s zoals racisme, armoede en een uitzichtloos bestaan. Sterk acteerwerk en een geweldige cameravoering leverden vier Oscarnominaties op.

Detectiveserie: Netflix-Original Dogs of Berlin
Racisme, homofobie, alcoholisme en corruptie. Iedereen heeft een duistere kant in Dogs of Berlin. Zo ook de hoofdpersoon Kurt Grimmer die de moord op een bekende voetballer gebruikt om zijn gokschulden af te lossen. Zijn plan loopt echter al snel hopeloos uit de hand. Wie geen moeite heeft met de naargeestige insteek, kan zijn hart ophalen aan deze crime noir.

Deze serie is te zien op Netflix.

Misdaad: Lucky Number Slevin
Slevin lijkt de grootste pechvogel in de wereld. Twee maffiabazen zien hem aan voor een gokverslaafde met een grote schuld. Aan Slevin om in korte tijd het geld terug te betalen. Dit wordt echter moeilijk wanneer beruchte huurmoordenaar Mr. Goodkat en de FBI zich met de zaak bemoeien. Deze film onderscheidt zich met een sterk script vol met snedige dialogen en onverwachte wendingen. De sterrencast, met Bruce Willis, Morgan Freeman en Ben Kingsley, tilt het geheel naar een hoger niveau.

Documentaire: The Barkley Marathons
Sinds 1986 organiseert Gary Cantrell iedere lente ’s werelds zwaarste hardloopwedstrijd: The Barkley Marathons. Deze wedstrijd is zo zwaar dat slechts een handjevol mensen ooit het einde haalde. Alles aan de wedstrijd grenst aan het onmogelijke: de geheime inschrijfprocedure, de onbekende starttijd en het gruwelijke parcours zelf. Deze hilarische documentaire volgt de editie van 2014. Is Gary een gestoorde sadist of een genie?

Deze documentaire is te zien op Netflix.

In de bioscoop: Free Solo
Van deze documentaire krijg je gegarandeerd zweethanden. Professioneel klimmer Alex Honnold staat erom bekend zonder touw te klimmen. Het levert spectaculaire beelden op, maar één foutje kan hem zijn leven kosten. Free Solo gaat over zijn beklimming van El Capitan in Yosemite National Park, een granieten wand van ruim een kilometer hoog. De documentaire is van de hand van Jimmy Chin, hartsvriend van Alex en de beste bergfilm regisseur van dit moment.