6 tips die ervoor zorgen dat jij je droombaan bemachtigt

Illustratie: Janine Jansen

Solliciteren is iets wat we bijna allemaal wel eens gedaan hebben. ‘Zie ik er wel goed genoeg uit?’ en ‘Ben ik wel goed genoeg voorbereid?’ zijn vragen die in je opkomen terwijl je zenuwachtig staat te wachten tot je wordt opgehaald voor je gesprek. Maar hoe zorg je ervoor dat je goed voorbereid op sollicitatiegesprek gaat? 6 tips waarmee jij je sollicitatiegesprek met glans doorstaat.

Tips cv

1. Persoonlijk profiel
Voeg een persoonlijk profiel toe aan je cv. Dat houdt in dat je naast je standaard gegevens een beknopte beschrijving van jouw kernkwaliteiten en ambities toevoegt aan je cv. Die moeten aangepast zijn aan de functie en op de organisatie waar jij solliciteert. Daarnaast werkt een zakelijke en representatieve foto van jezelf toevoegen ook goed. Zo heeft degene die jouw cv leest meteen een beeld van hoe je eruit ziet.

2. Duidelijke weergave opleiding en werk
Zorg dat er duidelijk weergegeven staat welke opleiding je doet. Dat is heel belangrijk. Het moet voor de lezer in één oogopslag te zien zijn welke opleiding je momenteel doet. Dat geldt ook voor waar je werkt(e), wanneer (data/periode) je daar werkt(e) en binnen welke functie je dat doet/deed. Beschrijf dit consistent en helder.

3. Relevante vaardigheden
Kijk goed naar de vacature en bedenk wat voor de werkgever interessant is om te weten. Vermeldt relevante vaardigheden en hobby’s op je cv die doorslaggevend kunnen zijn om jou uit te nodigen voor een gesprek.

Tips motivatiebrief en gesprek

4. Doelgerichtheid en specificiteit
Na aanleiding van jouw motivatiebrief gaat de lezer vragen stellen. Je brief moet aansluiten op je cv. Schrijf hem specifiek en doelgericht, laat zien waarom jij een match bent, wat jij te bieden hebt en waarom ze jou moeten hebben.

5. Verkoop jezelf!
Naast doelgerichtheid en specificiteit moet je brief ook een goede opbouw hebben. Beschrijf het doel van je brief, pitch/verkoop jezelf, laat zien wat je te bieden hebt en sluit vervolgens weer af met hetgeen waarmee je begonnen bent: je doel. En niet te vergeten: laat je spelling en grammatica checken!

6. Bereid antwoorden voor
Bereid op een ongeveer twintig vragen antwoorden voor. Denk daarbij aan standaard vragen die veel voorkomend zijn in een sollicitatiegesprek. Mocht je er zelf niet opkomen, dan kun je op internet kijken. Zorg voor diversiteit in de antwoorden en zorg dat ze gericht zijn op dat ene bedrijf waar je solliciteert.