7 lifehacks voor het studentenleven van 2019

illustratie: Janine Janssen

Beter studeren? Of kom je elke maand net niet rond? Met deze lifehacks maak je van 2019 jouw jaar.

1. Prioriteiten
Een perfect advies van een onbekende professor aan zijn studenten. Slaap meer dan je studeert, studeer meer dan je feest en feest zo veel als je kunt.
Bron: indy100.com

2. Slijmen bij je docenten
Dit is de oudste truc uit het studentenboek. Toch pakken veel studenten het totaal verkeerd aan. Zij beginnen pas in de laatste weken van het blok met slijmen bij de docent, dat is veel te laat! Het is beter om direct een band op te bouwen. Klap daarom je laptop dicht (je zat toch alleen op Facebook) en doe actief mee aan de les. Docenten waarderen dat en het betaalt zich uit in meer hulp wanneer je dat nodig hebt.

3. Presenteren zonder briefje
Misschien maak je jezelf daar ook schuldig aan. Wanneer je moet presenteren zet je alle tekst op één papiertje en lees je het in sneltreinvaart voor. Dat is jammer want de kans is groot dat maar weinig medestudenten je presentatie zo kunnen volgen. Stap daarom dit jaar uit je comfortzone en leer jezelf om te presenteren zonder briefje. Twee trucs: zorg dat je de stof begrijpt zodat je aan enkele bulletpoints van je presentatie genoeg hebt en spreek langzaam. Zo kom je zelfverzekerd over en heeft de klas voldoende tijd om jouw informatie te verwerken.

4. Goedkoopste studentenvoer
Pannenkoeken zijn waarschijnlijk de goedkoopste maaltijd die ook nog eens lekker smaakt. Een ander bijkomend voordeel is dat je ze ook voor ontbijt en lunch kunt eten. Voor vijf euro bak je een overdosis voor jezelf en zes vrienden, of maak je een weekvoorraad voor jezelf (pannenkoeken zijn toch beter dan vrienden).

5. Pomodorotechniek
Ondanks de naam heeft deze techniek niets met pasta te maken. Wél helpt de techniek je om in korte tijd een verslag te schrijven of voor een toets te leren. Hieronder een stappenplan:

1. Stel je wekker in op 25 minuten.
  2. Studeer 25 minuten.
  3. Neem wanneer de wekker gaat vijf minuten pauze.
  4. Herhaal vier keer.
  5. Gun jezelf na de vierde keer een lange pauze van dertig minuten.

6. Bronnen nodig?
Heb je voor je volgende verslag wetenschappelijke bronnen nodig maar blijken ze helaas onvindbaar? Geen probleem! Vind ze via Wikipedia. Onderdaan elke wikipagina staan vaak tientallen bronnen, waaronder veel wetenschappelijke publicaties.

7. Motivatiehack
Door alle deadlines lijkt het er soms op dat je alleen studeert voor een voldoende bij het volgende meetmoment. Vraag jezelf daarom af: waarom studeer ik? Waarschijnlijk studeer je niet voor een cijfer maar omdat je nieuwsgierig bent of later graag een leuke baan wilt. Wanneer je elke opdracht of toets ziet als een unieke gelegenheid om nieuwe vaardigheden te leren blijf je gemotiveerd en gaat studeren je makkelijker af.
Bron: goconqr.com