AKV kofferbakexpositie: achterbak met vagina’s en borsten

Hoe symboliseer je de start van je vertrek bij Avans? Vierdejaarsstudenten Grafisch Ruimtelijk Ontwerp van de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost exposeerden vrijdag een voorproefje van hun afstudeerexpositie. Dit deden zij niet op een standaard manier, maar in een kofferbak en met een hoop kabaal.

Het is half elf, de expositie begint bijna. Zowel links als rechts van het plein staan auto’s met de achterkant naar het midden toe geparkeerd. Alle kofferbakken staan open. Daarin is het werk van de studenten te zien. De kunststudenten hebben nog een half uur voor de laatste voorbereidingen. De een legt de laatste spullen klaar in de kofferbak, de ander checkt snel of alles werkt. Stipt om elf uur stappen de studenten massaal in hun auto’s. Ze toeteren, de motoren van de wagens draaien hard en iedereen is aan het gillen. Ze hopen de aandacht van andere studenten te trekken zodat zij een kijkje komen nemen bij de expositie.

Hartjes, vagina’s en borsten
Links in het midden staat een auto met hartjes erop geplakt. Verder liggen er in de kofferbak verschillende soorten vagina’s, afdrukken van borsten en stempels. Naast de auto staat een groot bord met daarop een getekend lichaam. Door middel van stempels kun je op dit bord aangeven waar jij liefde voelt en in hoeverre je daar behoefte aan hebt. Marcia Verschure, bedenker van dit idee, wil hiermee onderzoeken hoe liefde in de moderne tijd tot stand komt.

Parkeervlak
Iets anders dat opvalt, is het lege parkeervak te midden van de auto’s. In het vak staat op de grond een grote afbeelding van een persoon in een rolstoel. Het is een invaliden parkeerplaats. Wat opvalt aan de afbeelding, is dat het wiel van de rolstoel ontbreekt. Lisa Winkel ontwierp dit parkeervak. Ze koos er bewust voor om het wiel weg te laten om duidelijk te maken dat er onzichtbare handicaps zijn, waar niet over gepraat wordt. Het vak is een discussiepunt waarmee ze niet zichtbare handicaps bespreekbaar wil maken.

Ondanks de lage temperatuur zit de sfeer er goed in. Er staat een lekker dance-muziekje aan. Er komen steeds meer mensen op de muziek en gezelligheid af. Een student met een megafoon roept: “Jongens kom allemaal hier staan, het is tijd om onszelf op te warmen!” Vrijwel iedereen loopt naar voren. De vrouw met de megafoon seint dat de muziek harder mag en begint met dansen. ‘’Doe allemaal lekker mee!”. Een voor een wijst ze mensen aan die een move mogen verzinnen. Er wordt gedanst, gelachen en genoten.