Student-ondernemer: Avansstudent begint eigen vrouwenkledingwebshop met unieke items

Anne-Claire Blaak, derdejaarsstudent Ondernemerschap & Retail Management in Breda, is haar eigen webshop gestart. Daarin verkoopt ze vrouwenkleding die bij haar past, geheel in haar stijl.

Waarom ben je een webshop begonnen?
“Ik studeer Ondernemerschap & Retail Managment. In het tweede jaar verkocht ik badpakken. Na een tijdje kwam ik erachter dat er niet veel vraag naar was, dus ben ik daarmee gestopt. Ik wilde iets doen wat bij me past en wat ik echt leuk vind. Toen ik dat aan mijn moeder vertelde kwam ze met het idee om samen een webshop op te starten, zo zijn we allebei voor de helft aansprakelijk. Daarnaast kunnen we elkaar versterken, dat is ook een voordeel.”

‘Ik koop voornamelijk items in die ik zelf leuk vind en zou dragen’

Loopt de webshop goed?
“De mensen in mijn omgeving reageerden positief. We verkopen veel kleding. Ik koop voornamelijk items in die ik zelf leuk vind en zou dragen. Ik sta ook model voor de foto’s. Als verkoper moet je achter de kleren staan die je verkoopt. Maar ik kijk natuurlijk ook naar de vraag van de doelgroep. Ik probeer die twee dingen goed te combineren. Af en toe vraag ik aan vriendinnen wat zij willen zien en wat zij zouden kopen. Daaruit komt vaak dat ze vooral jurkjes en rokjes willen.”

Wat onderscheidt jullie webshop van anderen?
“Voornamelijk dat wij aparte items verkopen. Afgelopen zomer hebben we de collectie uitgebreid. We hebben bijvoorbeeld jumpsuits toegevoegd die net wat anders zijn dan gewoon een basic jumpsuit. Eén keer in de twee maanden probeer ik ook ergens te staan met een shop, een soort tentje waar mensen naartoe kunnen komen. Zo kunnen ze de kleren passen en kijken hoe het staat.”

Wat kost een jurkje?
“Voor een jurkje betaal je in mijn webshop tussen de 30 en de 50 euro, voor een rokje rond de 30. We zijn onze collectie aan het uitbreiden met duurdere items. Zo hebben we op dit moment truien uit Italië, die kosten ongeveer 75 euro. Ik merk dat mensen de duurdere items minder snel online kopen. Ze willen die toch eerst even zien en voelen voordat ze ze aanschaffen.”

‘Na het afronden van mijn studie wil ik verder met de webshop’

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om alleen vrouwenkleding te verkopen?
“In eerste instantie was dat om de kosten laag te houden. Je kunt dan zelf model staan en de foto’s maken, dat bespaart geld. Wie weet komt er in de toekomst ook een lijn met mannenkleding, daar sta ik zeker voor open. Ik wil dan kleding verkopen die ik zelf ook mooi vind bij een man. Samenwerken met een man lijkt mij dan een goed idee. Hij weet waarschijnlijk beter wat voor items er op dat moment populair zijn.

Wat wil je nog bereiken?
“Ik heb nu ongeveer 2000 Instagramvolgers. Ik wil binnen nu en een jaar 10.000 volgers hebben. Daarnaast wil ik tegen die tijd een fysiek verkooppunt hebben. Ik ben hard op zoek naar een pand.
Na het afronden van mijn opleiding wil ik verder met de webshop, maar eerst ga ik mijn afstudeerstage bij mijn eigen bedrijf doen. Daardoor hoop ik dat het bedrijf groeit waardoor het kan voortzetten.”

Geïnteresseerd? Klik dan hier. Met de kortingscode PUNT5 krijg je vijf euro korting op je aankoop.