Avansstudent Dennis van den Eijnden opgeroepen voor WK-kwalificatietoernooi Nederlands zaalvoetbalteam

Dennis, onderste rij, tweede van links

De Bossche student Bedrijfskunde Dennis van den Eijnden is alsnog opgeroepen voor het kwalificatietoernooi voor het Wereldkampioenschap zaalvoetbal in 2020. Dennis speelt morgen de eerste voorrondewedstrijd in het Bulgaarse Varna tegen Estland.

De speler van FC Eindhoven zou in eerste instantie niet uitkomen voor het Nederlandse zaalvoetbalteam. “Ik was eigenlijk de dertiende man en er zouden er twaalf meegaan”, vertelt Dennis vanuit Bulgarije. Door een blessure van een mede-international werd hij toch nog opgeroepen door de bondscoach. “Voor hem natuurlijk vervelend, maar voor mij een super mooie ervaring!”

Speeltijd
Zaalvoetbal, ook wel futsal genoemd, is de grootste zaalteamsport van Nederland en valt onder de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond. Het spel is dynamischer dan de veldvariant en elk team staat maar met vijf man in het veld. “In de zaal mag je onbeperkt wisselen, dus dat is wel een voordeel voor mij. Maar wat betreft speeltijd is het lastig inschatten, dat ligt aan het verloop van de wedstrijd, blessures en de coach natuurlijk.”

“Ik laat het gewoon op mij afkomen en dan zien we vanzelf wel hoe het gaat lopen. Sowieso is het voor mij als jongste speler al mooi dat ik hierbij zit. Uiteindelijk is het belangrijkste dat wij ons plaatsen voor de main round van de WK-kwalificatie!”