Julia (23) was drugsverslaafd, nu is ze model en missverkiezing-kandidaat

Communicatiestudent Julia van Loon doet komende zomer mee aan een internationale schoonheidswedstrijd. Maar de student heeft een lange weg afgelegd. “Coke, speed, ghb, alcohol: ik gebruikte van alles.”

Het is niet moeilijk voor te stellen dat de 23-jarige Julia deelneemt aan missverkiezingen. De eerstejaarsstudent Communicatie is slim, heeft een zelfverzekerde uitstraling en ze is natuurlijk prachtig om te zien.

“Een vriendin tagde me in 2016  in een Facebookbericht over de Miss Beauty of Noord-Brabant-verkiezing. Ik was daar zelf totaal niet mee bezig, maar door die tag ging ik erover nadenken.”

Julia schreef zich in, maar kreeg op het laatste moment koudwatervrees. “Ik vond het opeens belachelijk dat ik me had opgegeven. Pure onzekerheid.” Een jaar later zette de student zich toch over haar angst heen. “Ik besloot dat ik niets te verliezen had.” Ze won meteen de speciale titels Miss Photogenic en Miss Media of Noord-Brabant.

Doorzettingsvermogen
Daarna volgde de verkiezing voor Miss Beauty of the Netherlands. Julia kreeg geen podiumplek, maar de organisatie was wél onder de indruk van haar charismatische verschijning en haar doorzettingsvermogen. Ze werd gevraagd om mee te doen aan internationale wedstrijden. “Voor de Miss Universe-verkiezing ben ik te klein, maar er is een heuse Miss Petite wedstrijd.” Dit jaar heeft die plaats in de Verenigde Staten en heeft ze de eer om Nederland vertegenwoordigen.

Maar zo was het niet altijd. “Ik was vroeger heel onzeker”, vertelt ze. “Het begon op de basisschool, waar ik heel erg werd gepest. Op de middelbare school gingen die treiterijen door. Medescholieren riepen van alles naar me. Soms werd ik zelfs uitgemaakt voor aap, vanwege mijn tintje en de donshaartjes op mijn armen.”

‘Ik heb echt de bodem van het dal gezien’

Zoals elke tiener, wilde Julia niets liever dan bij de populaire leerlingen horen. In de klas gedroeg ze zich daarom steeds rebelser. “Ik was heel brutaal, in de hoop dat klasgenoten me serieus zouden nemen.” Door haar grote mond, werd ze inderdaad populair. “Steeds vaker hing ik na school met de coole kinderen, maar daarmee begon ook het spijbelen , blowen en excessief drankgebruik.” Na de middelbare school ging het verder bergafwaarts. Julia had een verkeerd vriendje en begon met het gebruiken van speed en later andere harddrugs. “Coke, ghb: ik gebruikte van alles. Het ging helemaal mis. Ik heb echt de bodem van het dal gezien.”

Pa en ma Van Loon kwamen erachter dat hun dochter drugsverslaafd was. “Ze wisten dat het niet goed ging met me, maar dit was een schok. Ze waren er kapot van.” De confrontatie met haar ouders’ verdriet vormde het keerpunt voor Julia. Ze werd opgenomen in een afkickkliniek in de Ardennen. “Ik had geen contact met de buitenwereld, dus ook geen telefoon, maar het was echt mijn redding.” Door de opname overwon ze haar verslaving. “Voor mij is dat het absolute bewijs dat ik alles aankan.”

‘Zelfs bij Avans loop ik op die hakken’

In hetzelfde jaar dat ze afkickte, rolde de knappe Tilburgse per toeval de wereld van schoonheidswedstrijden in.

Sindsdien is ze verknocht aan de wedstrijden. Visagie, veel sporten, paraderen op torenhoge hakken, maar ook goed op de hoogte blijven van internationale ontwikkelingen, Julia vindt alles wat ze voor haar liefhebberij doet ‘superleuk’. “Het voelt voor mij nooit als werk, omdat ik echt doe waar ik het meeste van geniet. Ik vind het leuk om me mooi op te maken en ik volg het nieuws uit oprechte interesse.” Als ze toch een minpuntje moet noemen, dan zijn dat de pijnlijke voeten en dito rug. Het gevolg van hele dagen op onmogelijke schoenen lopen. “Zelfs bij Avans loop ik op die hakken. De gangen hier zijn  mijn catwalk.”

Vleeskeuring
Volgens de student denken veel mensen onterecht dat missverkieingen een vleeskeuring zijn. “De nadruk ligt echt niet alleen op het uiterlijk. Een echte ‘Miss’ is maatschappelijk betrokken, heeft een brede algemene kennis en veel inlevingsvermogen. Met alleen een knappe kop val je heel snel af.”

Haar ouders dachten daar niet anders over. “Zij vonden het hele gebeuren oppervlakkig, maar toen ze me voor het eerst op het podium zagen, waren ze heel trots.” Nu steunen ze hun dochter, mits haar hobby niet ten koste gaat van haar studie. Maar één ding weet de student zeker: “Als ik het te druk krijg met dit werk, dan stop ik resoluut. Ik heb een lange weg afgelegd naar mijn huidige opleiding, dus dat geef ik niet op.”

Erik

Weer een typisch voorbeeld van een vrouw die door zielig te spelen aandacht krijgt. Door te zeggen dat ze is gespest of wat dan ook. Sorry maar ik denk dat niemand dit verhaal gelooft. Je noemt jezelf onzeker terwijl je aan een missverkiezing begint.

2019-02-01 08:47:32

Harold

Mooi verhaal over Julia als model en knap hoe ze zich zo sterk terug heeft geknokt. In de klas zie ik vooral een gedreven en gemotiveerde studente die ver kan komen in het communicatievak.

2019-01-31 21:06:37

Cora de Jonge

Mooi en aangrijpend om te lezen. Een levensecht verhaal met een happy end. Ga zo door!

2019-01-31 15:11:36