CMD-studenten nemen je mee naar de steden van de toekomst

Hoe ziet de Syrische stad Aleppo eruit in 2070? Met welke problemen worstelt Venetië tegen die tijd? Hoe is het straatbeeld in Tokio dan? Diverse computerspellen ontworpen en gemaakt door tweedejaarsstudenten Communication & Multimedia Design (CMD) in Breda nemen je mee naar de toekomst.

“Aleppo is nu totaal verwoest door de Syrische oorlog. Wij gaan ervan uit dat bedrijven mogelijkheden zien in die situatie en dat de stad in 2070 helemaal herbouwd is”, legt Indy Rottier uit, staande voor een groot scherm waar het spel van zijn projectgroep gespeeld wordt.

Obstakels
“In ons spel ben je een Syriër die naar Nederland is gevlucht en architect is geworden. Zijn vader vraagt hem op zijn sterfbed om terug te gaan naar Aleppo en de moskee te herbouwen. Dat is geen makkelijke opgave, want de stad is inmiddels helemaal veranderd. Je komt allerlei obstakels tegen en moet goud en bouwmaterialen vinden om de moskee te herbouwen.”

De tweedejaarsstudenten CMD zijn tien weken in samenwerking met het Expertisecentrum Technische Innovatie bezig geweest met het ontwerpen en maken van storydriven spellen over de steden Aleppo, Tokio, Venetië, Songdo, Toronto en Bogota in 2070. Elke student heeft een bepaalde rol binnen de totstandkoming van het spel en wordt daarop beoordeeld. Zo is de een verantwoordelijk voor het verhaal, een ander voor de visuele vormgeving, het geluid, de spel ontwikkeling en het 3d design.

Tokio
Tokio is nu al een hightech stad, wat is daar veranderd in 2070? “De stad kan niet groeien qua oppervlakte omdat hij wordt ingesloten door bergketens”, schetst Jesse Vousten. “Maar het aantal inwoners blijft toenemen. Daarom denken wij dat er nog meer in de hoogte gebouwd wordt. Een ander belangrijk aspect in de Japanse cultuur is het leven in harmonie met de natuur. Daar is door de bebouwing op de grond minder plaats voor dus dat is geplaatst in en op gebouwen.”

In het spel van Jesse en zijn medestudenten speel je Michi, een Japanner op leeftijd die een groot deel van zijn leven in de Verenigde Staten heeft gewoond en bij terugkomst zijn stad niet meer herkent. “We maken in het spel gebruik van flashbacks om het verschil tussen de stad in 2070 en nu duidelijk te maken.”

Cultuurnacht
Zes van de spellen zijn op zaterdag 26 januari te zien en te spelen in de Nieuwe Veste tijdens de Cultuurnacht Breda.