Column: Wat doet sale met het vrouwenbrein?

    Het woord dat minimaal in de top 10 staat van de factoren die het leven van een vrouw leuk(er) maken. Het toverwoord dat endorfine aanmaakt in het brein van de vrouw: SALE.

    Of het nu 10, 25 of 70 procent sale is, er gebeurt iets met de vrouw waar mannen alleen maar van kunnen dromen dat het door hen zou gebeuren. We worden als vrouw hebberig en gelukkig van onze aankoop die we voor ons gevoel met ‘winst’ hebben gekocht en daardoor geld hebben ‘bespaard’. De leukste mailtjes in de mailbox zijn toch echt degene die beginnen met: ‘Happy new sale! Kortingen tot 75%’. En de aantrekkelijkste winkeletalages bevatten de woorden ‘korting’ en ‘sale’.

    ‘We worden gelukkig van onze aankoop die we met “winst” hebben gekocht’

    De hoofdstrategie die de meeste vrouwen hanteren om tijdens de sale goed hun slag te kunnen slaan is: van tevoren online je winkelmandje volladen met alles wat je leuk vindt. Vervolgens net zo lang wachten tot de artikelen in de sale zijn, zodat de financiële kant van je brein het bedrag accepteert. (Het volle bedrag werd vanbinnen tenslotte niet geaccepteerd, maar het bedrag tijdens de sale wel.)

    Op mijn werk hoorde ik deze week veel uitspraken die neerkomen op: “Ik heb het niet nodig, maar als het dan in de sale is, moet ik het echt hebben”. Heb ik ooit een heteroman in mijn omgeving zo’n uitspraak horen doen? Ik geloof het niet.

    Nooit dat ik voor die prachtige tas van Fabienne Chapot 185 euro ga betalen. Afgerond komt dat toch neer op bijna 200 euro. Maar zodra de tas 115 euro is, wordt het een héél ander verhaal. Dan kunnen we het als vrouw zijnde afronden naar 100 euro. Dat is psychisch gezien bijna 100 euro korting op de oorspronkelijke prijs. In het vrouwenbrein dan.

    Isabel Timmermans is derdejaarsstudent Communicatie in Breda

    Meer artikelen over

       

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    Er zijn nog geen reacties.