Expositie Mens & Techniek: Ontstressen, sensoren en anti-slip dienblad

Hoe ontstress je snel én gemakkelijk? Hoe vervoer je eten en drinken met een rollator, zonder dat het eraf valt? Studenten Mens & Techniek in Breda gingen aan de slag met deze onderwerpen. Samen probeerden zij tot een oplossing te komen voor de verschillende struggles.

Dienblad
Sinds een half jaar is er een nieuwe rollator op de markt: Lea. Het is een slim apparaat: zij heeft een ingebouwde tablet, kan zelf rijden en ouderen kunnen er zelfs mee dansen.

Er was echter één ding wat de gebruikers van Lea miste aan haar: een stevig dienblad om makkelijk borden en bekers mee te nemen. “Aan ons werd gevraagd of we iets konden ontwerpen zodat mensen makkelijk spullen mee kunnen nemen op Lea”, vertelt Lauri van de Laar. “Door het dienblad zijn de tablet en de lampen nog zichtbaar. Hij valt er niet zomaar af, zelfs niet bij een noodstop. Het blad kan ook in de vaatwasser en heeft hele grote handvaten. Hierdoor is hij dus erg praktisch.”

De studenten willen in de toekomst nog enkele features toevoegen aan het dienblad. Zo willen ze onder andere nog een diafragma in het dienblad bouwen, hier kunnen gebruikers dan hun beker op zetten. Daarnaast willen ze nog een anti-slipmat en een houder voor een grijper of iets dergelijks toevoegen.

Pocket Mindroom
Je kent het wel: tentamenstress, podiumvrees of gewoon een hele drukke agenda. Het zijn allemaal dingen waarbij men stress ervaart. De Mindroom is een ruimte waar mensen in kunnen gaan zitten als ze willen ontstressen. Door het plaatsen van een sensor op de vinger meet de Mindroom hoe gestrest iemand is. Dit geeft hij aan door middel van kleur. De kleur wit staat voor veel stress. Als de kleur verandert naar groen, betekent het dat diegene minder gestrest is. Hierdoor weet de gebruiker dat hij/zij een goede ademhaling heeft en dit tempo aan moet houden.

De studenten Mens & Techniek bedachten een meeneemversie van de Mindroom: De Pocket Mindroom. Derek Duimel: “We onderzochten wat voor vorm het moet zijn, waar de groeven voor de duimen moeten komen en wat mensen fijn vinden om vast te houden.” Het idee is hetzelfde, maar de Pocket Mindroom kan je makkelijk meenemen in je tas. Zo kan je altijd ontstressen, waar je maar wilt.