HRM-studenten organiseren ‘grote koffiepauze’ over leven lang leren

Leandra (derde van links) en medestudenten bij de open space in IJsland.

Leandra Gouw, tweedejaarsstudent Human Resource Management organiseert met medestudenten een ‘open space’ over leven lang leren. “Tijdens een open space staan alle stoelen in een grote kring en is het aan de deelnemers zelf om onderwerpen in te brengen.”

Een open space dus, is dat niet gewoon een conferentie?

“Nee het is echt anders. Bij de meeste evenementen is er altijd een spreker die vooral staat te zenden. Mensen haken dan snel af. Bij een open space ben je zelf medeverantwoordelijk voor de invulling van de agenda. Daarnaast kun je aan diverse gesprekken meedoen en gewoon opstappen als je het niet meer interessant vindt. Eigenlijk is het een grote koffiepauze.”

Wordt zo’n open space niet snel chaotisch en vrijblijvend?

“Nee, er zit een strakke organisatie achter. Na het bepalen van de agenda wordt er een schema gemaakt van welke onderwerpen in welke ruimte worden besproken. Bovendien moeten de mensen die het onderwerp hebben aangedragen ook het gevoerde gesprek samenvatten. Dat komt dan weer in een overzicht. Zo hoef je als deelnemer niks te missen.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?”

“We zijn naar IJsland geweest waar we een open space bijwoonden over open space. Daar kwamen mensen van over de hele wereld die ervaring hebben in deze manier van werken met elkaar praten. Wij waren de enige studenten, maar iedereen stond erg open voor onze input.”

Jullie open space gaat over leven lang leren. Waarom?

“Het is een belangrijk thema voor HR-mensen. We hebben naast medestudenten ook alumni en mensen uit de praktijk uitgenodigd om informatie te delen. Iedereen die dit onderwerp interessant vindt, is welkom.”

De conferentie over Leven Lang Leren vindt plaats op 23 januari bij De Avenue in Breda. : Meld je aan via j.vanderjagt1@student.avans.nl