Onderwijsstakingen 15 maart: doet Avans mee?

Het gaat niet goed met het onderwijs, vinden de vakbonden. De werkdruk ligt te hoog, de lonen zijn te laag. Daarom willen ze op 15 maart staken. Maar doet Avans ook mee? Avansdocent en vakbondsman Fredo Siwaletti hoopt van wel.

Fredo Siwaletti is sectorconsulent van AOb, de grootste onderwijsvakbond van Nederland. Na overleg met de bond geeft hij graag tekst en uitleg bij de staking.

Zijn de docenten bij Avans ook bereid om te staken?
“De collega’s die ik spreek, begrijpen de actie en staan er ook volledig achter! Toch verwacht ik dat een deel van de docenten hun studenten niet in de steek wilt laten en daarom door werkt.”

Zijn er geen andere oplossingen?
“Er is op veel manieren aandacht gevraagd voor de problematiek, maar helaas doet de regering daar niets mee. Op een gegeven moment kun je niet meer anders dan naar dit soort acties overstappen.”

De bonden eisen 4 miljard euro. Is die eis wel reëel?
“De vorige kabinetten hebben nauwelijks in het onderwijs geïnvesteerd en we hebben te maken met grote leraartekorten. Daarom is het cruciaal dat het beroep aantrekkelijker wordt gemaakt. Dat doe je door salarissen te verhogen en de werkdruk te verlagen. Dat zijn vaak ook de factoren waardoor bijvoorbeeld jonge docenten het onderwijs verlaten.”

De studenten missen straks een dag onderwijs. Hoe wordt dat probleem opgelost?
“Staken is een recht voor de werknemer. Dat dit gevolgen heeft voor de student, is logisch. Toch hebben ook zij uiteindelijk meer baat bij beter toegeruste docenten en onderwijsondersteuners. Als de werkomstandigheden van de docent verbeteren, dan zal dit ook ten goede komen aan de student.”

Uit het recente werkbelevingsonderzoek blijkt dat Avans een 6,9 krijgt als het gaat om werkdruk. Het hbo als geheel krijgt een 6,6. Dat is toch niet zo dramatisch?
“Op dit moment hebben docenten te weinig uren voor te veel werk. Het probleem is: HBO-docenten klagen nooit. Ze gaan door tot hun werk af is of tot ze erbij neervallen. De cijfers en de werkelijkheid komen daarom niet overeen. Er moeten collega’s bij komen!”

Ga jij staken?
“Natuurlijk ga ik staken! Ik roep iedere collega op om 15 maart te staken en naar Den Haag te komen. Daar laten we met zijn allen zien dat we er genoeg van hebben!”

Minder Vergaderen

Docenten op het HBO hebben qua arbeidsvoorwaarden echt niets te klagen. Ze hebben met de nieuwe cao 4,9% loonsverhoging gekregen verspreid over twee jaar. Ik zou eerder de aanval openen op nutteloze vergaderclubs zodat er meer les gegeven kan worden.

2019-01-20 21:17:32

Tommy

Ik doe mee. En de vergoeding uit de stakingskas ga ik storten op de rekening van basisschool van mijn kinderen.

2019-01-18 15:25:47

Stefan

3/3 Vergoeding uit de stakingskas gelieve te storten op de rekening van de kleuterjuf van mijn dochter.

2019-01-15 16:38:03

Stefan

2/2 De loonkloof binnen de onderwijsketen is enorm en onze collega's in het basisonderwijs worden tekort gedaan. Verantwoordelijkheid, werkdruk en salaris zijn uit het lood geschoten. Mijn afwezigheid de 15e haal ik in. Vergoeding uit de stakingskas

2019-01-15 16:36:42

Stefan

1/2 Ouderwets vakbondsjargon. Binnen het HBO heb je echt niet veel te klagen. Tel je zegeningen. De enige reden waarom ik overweeg de 15e aanwezig te zijn bij manifestaties is om solidariteit te tonen met onze collega’s in het primair onderwijs.

2019-01-15 16:32:37