Smart Bartenders van Avansstudenten maken mixdrankjes voor je

Voor de minor Smart Industry & Internet of Things ontwierp een aantal Avansstudenten een Smart Bartender. De naam zegt het al: een apparaat dat mixdranken voor je kan maken. De bartender moest een uniek, herkenbaar en gelikt uiterlijk hebben dat past bij de doelgroep.

De huis-tuin-en-keukengebruiker

Voor de huis-tuin-en-keukengebruiker is het uiterlijk van de bartender erg belangrijk. Hij moet mooi in je keuken staan. Erik: “Onze bartender is van een oude 3D-printer gemaakt, wij zelf vinden dat super gaaf. Wij hebben er bewust voor gekozen om de techniek zichtbaar te maken omdat we denken dat dat interessant is om te zien voor de doelgroep. Bij de andere bartenders is de techniek niet zichtbaar.”

Ondanks de struggles die dit project met zich heeft meegebracht, is Erik blij met het eindresultaat. “Tijdens het project was er veel stress. We hadden hiernaast nog een ander groot project lopen. Daardoor hadden we weinig tijd, maar het eindresultaat mag er zijn. Ik ben tevreden”, vertelt hij.

De professionele gebruiker

Deze bartender zou het leven van de professionele gebruiker makkelijker moeten maken. Storingen moeten snel opgelost kunnen worden en hij moet praktisch zijn. “Onze bartender werkte en deed wat hij moest doen”, vertelt Dorian. “De app miste nog wat features waardoor er wat dingen misgingen tijdens de presentatie, maar al met al ben ik tevreden.”

Dorian en zijn groepsgenoten zijn trots op het eindresultaat. Toch ging het maken van de bartender voor hun niet zonder slag of stoot. Ruben: “Alles uiteindelijk aan elkaar koppelen was de grootste uitdaging. Alle onderdelen werkten apart van elkaar, maar alles bij elkaar brengen tot een werkend ontwerp was toch lastiger dan we dachten.”

De drankenfabrikant

Als drankenfabrikant heb je geen belang bij het gebruik van de machine. Het ging bij deze doelgroep voornamelijk om branding en verkoop van de drank. Dat is ook waar het laatste groepje hun focus op legde. Jorik: “Ik denk dat de brandingmogelijkheden onze bartender uniek maken. We hebben geprobeerd het merk zo goed mogelijk naar voren te laten komen. Zo hebben we er bijvoorbeeld een QR-code op laten zetten. Als je die scant kom je op de pagina van het bedrijf.”

Deze groep heeft ervoor gekozen om de bartender een naam te geven: Barry. “Als je een drankje bestelt aan de bar dan heb je interactie met mensen”, vertelt Wesley. “Wij hebben geprobeerd die beleving ook terug te koppelen naar onze bartender. Door het apparaat een naam te geven heb je sneller het idee dat je meer met een persoon te maken hebt dan met een machine.”