Student in het buitenland: chocoladeletters en pepernoten in Madrid

Anne (tweede van links) bij Real Madrid.

Anne Swank, vierdejaarsstudent Finance & Control in Breda, is net terug uit Madrid. Daar volgde ze vijf maanden vakken op de universiteit, woonde ze samen met zeven studenten uit andere landen en kocht ze pepernoten en chocoladeletters bij HEMA.

Waarom heb je gekozen voor een minor in het buitenland?
“Ik ben 21 als ik afstudeer en voor mij is dat te jong om al te gaan werken. Ik ben er bijna zeker van dat ik ga doorstuderen, daarom wilde ik tijdens mijn minor geen pre-master doen, maar mijn kennis op een andere manier verbreden. Het is tegenwoordig heel normaal om voor een tijdje naar het buitenland te vertrekken en ik vond dit de uitgelezen kans.”

Meer lezen over Avansstudenten in het buitenland? Klik dan op Student in het buitenland.

Je hebt gekozen voor Spanje, waarom?
“De cultuur is heel anders dan de Nederlandse, het blijft er langer warm, het eten is goed. Bovendien is de Spaanse taal erg belangrijk voor het bedrijfsleven.”

Anne (tweede van rechts) met huisgenoten.

Had je veel contact met andere buitenlandse studenten?
“Ik woonde in een huis met zeven andere studenten, allemaal uit verschillende landen. Daarnaast volgde ik op de universiteit elk vak met verschillende studenten, ook allemaal internationale. Voor elk vak heb ik een project gemaakt met allemaal verschillende studenten in een groep.”

Zou je in de toekomst in het buitenland willen wonen en werken?
“Voor een half jaar vond ik het heel leuk en leerzaam. Ik zou heel graag nog willen reizen voor een langere tijd maar echt wonen en werken is toch anders. Ik heb een goede band met mijn familie en vrienden hier in Nederland. Die zou ik niet voor altijd kunnen missen.”

Wat deed je in je vrije tijd?
“De stad leren kennen, de  Spaanse cultuur, uitstapjes maken naar andere steden, lunchen, dineren of borrelen en uitgaan. Netflix is nog steeds tijdverdrijver nummer 1.”

Wat miste je het meest uit Nederland?
“Hoe alles in Nederland georganiseerd is. In Spanje is het tot het laatste moment afwachten hoe iets gaat verlopen. In Madrid hebben ze trouwens gewoon een HEMA met alles wat een Nederlandse student nodig heeft. Van eierkoeken tot stroopwafels en pepernoten en chocoladeletters (voor tijdens de decembermaand). Hierdoor had ik toch wel heel veel Nederland ‘in de buurt’.”