Student Werktuigbouwkunde ontwerpt onderstel brancards WensAmbulance Brabant

Max Michiels, derdejaarsstudent Werktuigbouwkunde in Breda, zette zich de afgelopen maanden tijdens zijn stage in voor WensAmbulance Brabant. Hij maakte de werktekeningen voor een nieuw onderstel voor de brancards, waarmee het makkelijker wordt om op het strand te rijden.

Studenten Mechatronica, Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Mens en Techniek van Avans hielden zich al eerder bezig met het ontwerp van het onderstel. Max ging daarmee verder, werkte het in detail uit en maakte de werktekeningen. Max: “Die heb ik omgezet van 2D naar 3D. Ik heb gekeken welke machines hier bij Avans staan. Het was een heel brede opdracht, waarbij ik veel vrijheid heb gekregen.”

Dankzij de tekeningen van Max kan het onderstel nu echt gebouwd worden. Dat gebeurt ook bij Avans, door instructeurs van de opleiding Werktuigbouwkunde. In de techniekwerkplaats staan de geschikte machines voor het bouwen van het aluminium frame.

500 wensen
De vrijwilligers van de WensAmbulance Brabant vervullen jaarlijks 500 wensen van terminaal zieke mensen. Daarvoor hebben ze vier speciaal voor dat doel ingerichte ambulances. Veel mensen hebben als laatste wens nog één keer de zee zien. Dat kan nu nog met een strandbrancard met speciale, grote banden waarmee hij over zand en ander ongelijk terrein kan rijden.

Alleen brengt die strandbrancard een aantal problemen met zich mee. De zieke moet van de gewone brancard naar de strandbrancard getild worden. Het duwen is erg zwaar voor de vrijwilligers van de WensAmbulance en de familieleden van de zieke. Bovendien is de strandbrancard erg groot, waardoor hij niet naar binnen kan bij bijvoorbeeld een strandtent.

Vierwielaandrijving
WensAmbulance Brabant wilde graag dat de gewone brancard vanuit de ambulance makkelijk op het nieuwe onderstel gezet kan worden, vertelt technisch adviseur Ton van Pinxteren van de stichting. Verder moet hij elektrisch aangedreven zijn en vierwielaandrijving hebben. Het frame wordt eerst gebouwd en getest. Zo wordt bijvoorbeeld bekeken of de geleiding voor de brancard goed werkt. De motoren voor de aandrijving van de wielen komen er later op.