Universiteit Utrecht stopt verkoop plastic flesjes met water

Vanaf februari zijn er geen wegwerpflesjes met water meer te koop in de gebouwen van de Universiteit Utrecht. De universiteit vindt de flesjes overbodig omdat het water uit de kraan “uitstekend” is.

Zowel in de drankautomaten als in de kantines van de Universiteit worden vanaf volgende maand navulbare waterflessen verkocht, zo meldt universiteitsblad DUB. Er werden jaarlijks ongeveer 25.500 plastic flesjes water verkocht.

Helemaal nieuw is het idee niet. Zo won student Rik van Huik drie jaar geleden de Greenovation Challenge, van de Green Office Utrecht en de Universiteitsraad, met zijn voorstel om wegwerp waterflesjes te vervangen door UU-doppers. Een oproep die hoogleraar Kwantitatief Watermanagement Ruud Schotting, twee jaar geleden herhaalde.

Vervangen van de waterflesjes was echter niet zo makkelijk, omdat de frisdrankautomaten niet van de UU zijn. Bij de nieuwe aanbesteding is de wens om navulbare flessen aan te bieden meegenomen.