Vlaamse universiteiten boos over import Nederlandse hbo-masters

illustratie: Julika Runow

Hbo-masters bestaan niet in het Vlaamse onderwijssysteem maar met hulp uit Nederland bieden twee Vlaamse hogescholen ze nu toch aan. De universiteiten in Vlaanderen zijn daar niet blij mee.

Behalve voor de kunstopleidingen mogen hogescholen in Vlaanderen geen mastergraden verlenen. Hbo-studenten die er tóch eentje willen hebben, moeten via een schakeltraject naar de universiteit.

De Vlaamse Hogescholenraad is daar niet gelukkig mee en zint op manieren om zelf praktijkgerichte masters te kunnen inrichten. Maar de Hogeschool West-Vlaanderen (Howest) wilde daar niet op wachten en ging een partnerschap aan met de Groningse Hanzehogeschool zodat haar studenten alsnog een hbo-master kunnen volgen.

Europese master
Howest-alumni kunnen vanaf september zonder schakelprogramma doorstromen naar de European master in sustainable energy system management, een erkende hbo-master van anderhalf jaar. Afgestudeerden krijgen een diploma van de Groningse Hanzehogeschool, maar hoeven niet de hele opleiding in Groningen te volgen. Eén semester volstaat, de rest van hun studie kunnen ze in Vlaanderen doen óf in Spanje of Italië, waar zich ook twee universiteiten hebben aangesloten bij het samenwerkingsverband.

De Vlaamse universiteiten zijn daar niet van gediend, staat in een gezamenlijke verklaring. Volgens de rectoren biedt het huidige opleidingsaanbod in Vlaanderen voldoende alternatieven voor hbo-masters, zoals de ‘bachelor-na-bachelor’: een veelal éénjarige vervolgopleiding in het hbo die geen masterdiploma oplevert.

Versnippering
In plaats van een nieuw opleidingstype in te voeren, zouden de hogescholen beter het huidige aanbod kunnen optimaliseren, schrijven de rectoren. Verruiming draagt bij tot “een versnippering van het beperkte beschikbare overheidsbudget”, vreest bestuurder Koen Verlaeckt van de Vlaamse universiteitenkoepel VLIR.

De Hanze is niet de enige Nederlandse hogeschool die in de Vlaamse behoefte aan hbo-masteropleidingen voorziet. Dit studiejaar ging Hogeschool PXL in Hasselt een soortgelijke samenwerking aan met de Fontys-masteropleiding educational needs.