Winterdip/winterdepressie/winterblues: dankzij deze 4 handige apps word jij weer blij(er)

    ‘s Ochtends met moeite uit je bed komen. Op school kun je je maar amper concentreren en dan is het buiten ook nog grauw en zijn de dagen nog steeds kort. Je bent niet de enige die moeite heeft met de grijze maand januari. Deze vier vrolijke apps, allemaal wetenschappelijk ondersteund, helpen je!

    Een winterdip is geen aanstellerij. “Zo’n 480.000 Nederlanders lijden aan Seasonal Affective Disorder (SAD), zoals we een winter­depressie officieel noemen. Nog eens 1,3 miljoen mensen hebben een winterdip, met vergelijkbare, maar mildere klachten. De symptomen van een winterdepressie en een ‘normale’ depressie lijken erg op elkaar: vermoeidheid, somberheid, moeite met concentreren en de ­neiging om je terug te trekken”, vertelt Ybe Meesters aan tv-programma Radar. Hij is klinisch psycholoog en hoofd van de polikliniek winterdepressie van het Universitair Medisch Centrum Groningen.

    Voldoende bewegen, gezond eten en goed slapen helpen natuurlijk. Maar, deze vier mooi vormgegeven apps voor je smartphone verbeteren je humeur ook aanzienlijk. Met minimale handelingen.

    1. Think-Ups
    De app combineert zes verschillende, naar eigen zeggen, wetenschappelijk bewezen technieken die jouw brein een ‘all-round mental workout’ geven. Denk aan simpele woordspelletjes met louter positieve woorden. Of The Breather: een ademoefening die helpt bij het verlagen van stress en angst en je focus versterkt.

    2. Happy not Perfect
    Ontstressen in vijf minuten, dat is een korte samenvatting van Happy not Perfect. De bedenkster Poppy James kreeg zelf enkele jaren geleden te maken met een burn out en ontwikkelde de app in drie jaar tijd in samenwerking met neurowetenschappers en psychologen. Appgebruikers beginnen met een ‘brain refresh’, alvorens zeven stappen te doorlopen die helpen om je weer chill te voelen.

    3. Happify
    Volgens de makers van Happify is 86 procent van hun gebruikers gelukkiger na twee maanden de app te hebben gebruikt. Hoe? Door de ‘Happify’s science-based activities and games’ wordt je stress minder, leer je positiever te denken en meer voldoening uit alles te halen.

    4. Shine
    Zie Shine als je dagelijkse broekzak peptalk. Daarnaast kun je persoonlijke doelen stellen en daarbij gebruik maken van Shine-Talks uit de bibliotheek. En als dat nog niet voldoende is: ontvang ook nog motiverende berichtjes. De app werd door Apple opgenomen in hun Best of 2018.



    MEER ARTIKELEN OVER

          

    DEEL DIT ARTIKEL

    REAGEER OP DIT ARTIKEL

    * Verplicht veld

    REACTIES

    Er zijn nog geen reacties.

    TRENDING OP SOCIAL
    Volg voor het laatste nieuws @PuntAvans

    Volg Punt.