Christel pleit bij Jinek voor minister Gehandicaptenzaken

Christel Verbogt, deeltijdstudent Communicatie pleitte gisteravond bij het praatprogramma Jinek voor een minister van gehandicaptenzaken. Ze kreeg daarbij steun van niemand minder dan Lucille Werner.

In Nederland leven zo’n twee miljoen mensen met een beperking. Door een handicap kunnen zij vaak minder goed onderwijs volgen, hebben ze minder kans op een goede baan en veel minder sociale contacten. Voor deze mensen moet een duidelijk aanspreekpunt komen, vinden zowel Christel en Lucille.

Tijdens de uitzending vertelt Christel over de gebeurtenissen in haar eigen leven. Na een aantal maagklachten kwam de Avansstudent op haar zeventiende in een rolstoel terecht. Na haar beperking werd ze ‘anders’ gezien dan daarvoor. Ze kreeg met vooroordelen te maken.

‘De gehandicapten’
“Er wordt gepraat over ‘de gehandicapten’, maar iedereen is anders”, zei Lucille bij Jinek. “Daarom pleiten wij voor een minister van gehandicaptenzaken.” Christel zet zich in voor mensen met een beperking. Zo is zij hét gezicht van de landelijke campagne van de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind. Haar positiviteit en doorzettingsvermogen bezorgden Christel een nominatie voor de verkiezing van Student van het Jaar.

Christel werd door haar vroegere middelbare school gestimuleerd om naar het vmbo te gaan, terwijl ze op de havo zat en vóór haar ziekte het advies kreeg om havo-vwo te gaan. “Ze deden het vanuit beleid zeiden ze. De school wist niet hoe ze er mee om moest gaan”, vertelt Christel. Uiteindelijk moest Christel haar middelbare schooltijd afronden via speciaal onderwijs. “Alleen omdat ik in een rolstoel zat en omdat ik veel afwezig was. Scholen kijken nou eenmaal ook naar slagingspercentages.”

Op 24 mei zijn de verkiezingen voor de minister van gehandicaptenzaken.