Avansstudent Kiki jaagt dromen na: ‘Veel van mijn liedjes gaan over Iris’

Kiki de Klerk is tweedejaarsstudent Communicatie bij Avans in Breda, maar droomt van een carrière als singer-songwriter. De Avansstudent doet mee aan zangwedstrijd De Grote Prijs van Nederland.

Ze zingt al zo lang ze zich kan herinneren, vertelt de Zeeuwse Kiki. Haar ouders hadden al vroeg door dat het niet zomaar een hobby was. “Mijn moeder regelde jaren geleden gitaarlessen bij een gerenommeerde Belgische muziekschool, zodat ik ook op een instrument leerde spelen. Als kind oefende ik uren per week. Soms was dat echt afzien”, herinnert Kiki zich.

Van de vele muzieklessen plukt ze nu wel de vruchten. De 21-jarige zangeres schrijft haar eigen gitaarliedjes, duikt wekelijks de studio in om haar eerste plaat op te nemen en is helemaal op haar plek bij haar opleiding Communicatie bij Avans. Ze voelt zich ‘in alle opzichten gelukkig’.

Pijn
Hoe anders was dat twee jaar geleden, toen Kiki’s beste vriendin Iris na een auto-ongeluk overleed. Als gevolg daarvan stopte de Zeeuwse een poosje met zingen. “Mijn hele wereld stortte in. Iris geloofde nog meer in mij dan dat ik zelf deed.” Na een break van zes maanden herpakte Kiki zich. “De scherpste kantjes waren er vanaf, maar het deed nog steeds pijn. Toch weet ik zeker dat Iris het ook heel jammer had gevonden als ik was gestopt met zingen.” Voorzichtig begon ze weer met optreden in Zeeland. “Eigenlijk was het ook een manier om met de dood van Iris om te gaan”, zegt Kiki nu. “Zingen is heilzaam voor mij.”

Tijdens een optreden op muziekfestival Spectra was Zeeuwse producent Hugo van Rooijen aanwezig. Hij was flink onder de indruk van Kiki’s ‘eigen stijl’. “Dat vond ik een hele eer”, zegt Kiki. “Een man met muzikale ervaring die mij authentiek vond, terwijl ik nog niet eens mijn eigen nummers schreef.”

Van Rooijen adviseerde Kiki om zelf liedjes te schrijven. “Ik was er ook aan toe, maar ik was bang dat ik het niet kon, dus stelde ik het telkens uit.” Tót een halfjaar geleden. “Ik kan me heel goed herinneren wanneer het omslagpunt kwam. Het was tijdens een logeerpartijtje bij een vriendin in Rotterdam. Die nacht kon ik niet slapen, maar had ik wel heel veel inspiratie.”

‘Hij zei: ‘Ongelofelijk dat je zoveel in één week hebt geschreven”

Voor het eerst durfde Kiki te doen wat ze vanaf haar tienerjaren al voor ogen had: haar eigen teksten schrijven. ”Ik begon ’s nachts, bij die vriendin, maar de dagen erna bleef ik schrijven: twintig eigen nummers in een week tijd.” Ze klopte vervolgens aan bij producent Van Rooijen. “Hij zei: ‘Ongelofelijk dat je zoveel moois in één week hebt geschreven.’”

Eerste plaat
Van Rooijen nam Kiki vervolgens onder zijn vleugels. Dat was afgelopen december. Sindsdien werken de twee samen aan Kiki’s allereerste plaat. Vrolijke popliedjes, ballads, jazz; Kiki draait haar hand er niet voor om. De verwachting is dat haar eerste cd over twee maanden uitkomt. “Veel van mijn liedjes gaan over Iris.”

Stemmen op Kiki voor de Grote Prijs van Nederland kan nog tot 18 februari.