Dit trekken Avansstudenten aan tijdens carnaval

Over een week is het tijd voor het grootste feest van het jaar: carnaval. Maar wat trekken studenten eigenlijk aan?

Rik Boere, vierdejaars Commerciële Economie in Breda
“Dit jaar heb ik vier kostuums: Kratos van God of War, the Joker, Kronk uit Keizer Kuzco en Deadpool. Ik steek veel geld in mijn kostuums, mijn Deadpool outfit kostte bijvoorbeeld 350 euro. Je kan ook een goedkoop kostuum kopen, maar dat is na carnaval kapot. Ik koop goed spul dat heel blijft en ik ook op andere feestjes kan dragen. Voor mij is dat een investering. Door het jaar heen heb ik vaak feestjes met een verkleedthema. Het Deadpoolkostuum doet het bijvoorbeeld ook erg goed tijdens Halloween.”

Jelle van Hooft, eerstejaars Civiele Techniek in Den Bosch
“Ik ben lid van een carnavalsvereniging en dit jaar gaan we allemaal als superheld verkleed. In mijn maat was er alleen nog maar een Batmankostuum te vinden, dus raad eens hoe ik verkleed ga?”

Suzanne van den Boomgaard en Julia Diepstraten, eerstejaars Communication & Multimedia Design in Breda
Suzanne: “Wij hadden gisteren een knutselmiddag, onze kostuums worden echt legend. We gaan als Spongebob en Patrick Ster. Voor het Spongebob kostuum hebben we een geweldige stropdas met lichtjes gevonden en een bruine broek van de Bershka.
Julia: “Om het kostuum te laten werken, moeten we bij elkaar blijven. Dat is geen probleem, als je één van ons ziet, dan is de ander er ook.”
Suzanne: “We hebben ook een outfit met felgekleurde tuinbroeken. Julia heeft een rode broek, ik een gele. Die hebben we gisteren ook helemaal versierd.”
Julia: “Die tuinbroeken vind ik ons leukste kostuum. We hebben ook matchende streepjesshirts gevonden om boven de broek te dragen, en op ons hooft dragen we een ideeadeem. Dat is een diadeem met een gloeilamp erop. Daarmee lijkt het alsof we een idee hebben, net als in een stripverhaal.”

Sven de Roos, eerstejaars Fysiotherapie in Breda
“Van mijn zus kreeg ik van de zomer een Gucci-tasje uit Turkije, maar die draag ik nooit. Omdat ik het tasje toch een keer wil gebruiken, ga ik als chappie. Om de foute look compleet te maken draag ik een gouden ketting en petje. Ik ben niet bang dat ik met mijn kostuum de kroeg uit wordt gezet. Als dat wel gebeurt, is dat natuurlijk een groot compliment. Dan is mijn kostuum écht goed.”

Derk Gosselink, vierdejaars Communication & Multimedia Design in Den Bosch
“Voorgaande jaren ging ik als aap of ANWB-praatpaal verkleed, maar echte Bosschenaren vinden dat je dan buiten de boot valt. Zij hebben een carnavalsjasje met daarop de emblemen van alle kroegen die ze hebben bezocht. Als je er in Den Bosch bij wil horen, moet je ook zo’n jasje hebben. Dit jaar ben ik gezwicht en heb ik ook zo’n jasje.”