Frikandellen eetwedstrijd: sausjes, kotsbakken en natuurlijk veel snacks

Hoeveel frikandellen kan jij eten in vijftien minuten? Tien studenten gingen afgelopen woensdag de strijd met elkaar aan in het Bredase Studentensportcentrum (Bress).

Sporten of frikandellen eten?
Het is kwart over zes, de avond is net gevallen. Over ongeveer een half uur begint dé wedstrijd. Een voor een druppelen er mensen binnen bij het Bredase studentensportcentrum (Bress). De een komt om te sporten, de ander om frikandellen te eten.

“Een buitenlandse student, die bij ons sport, at een tijd geleden voor het eerst een frikandel. Ze vond het zo lekker dat ze voorstelde om een eetwedstrijd te houden”, vertelt Mellisa, marketingmanager bij de Bress. Zij helpt vanavond bij de eetwedstrijd. “Zodoende is dit event ontstaan.”

De opkomst is groter dan verwacht. Er zijn tien deelnemers. De snacks worden in de frituur gegooid en de daarbij behorende sauzen worden op tafel gezet. De deelnemers nemen plaats achter hun bord. De kandidaten doen flinke dotten saus op hun bord, je kunt maar beter goed voorbereid zijn natuurlijk. Een deelnemer roept: “Zijn er ook uitjes? Lekker frikandelletje speciaal!”.

‘Zijn er ook uitjes? Lekker frikandelletje speciaal!’

De geur van gefrituurde frikandellen wordt steeds sterker. Ook het aantal kijkers neemt toe. Het is nu nog een kwestie van wachten op het eten. Het merendeel van de kandidaten heeft geen avondeten op en wachten met smart op de snack.

Het is zo ver, de frikandellen zijn klaar. “Als je de eerste 5 niet op krijgt, moet je een rondje geven”, roept Mellisa Rizos door de microfoon. Vanuit de keuken verschijnt een schaal met zo’n 50 frikandellen erop.

“Zijn jullie er klaar voor? Drie, twee, een… start!” De race is begonnen. De eerste 3 frikandellen worden door iedereen vrij snel gegeten. Bij de vierde frikandel wordt het voor sommigen al zwaarder. Daarentegen zijn er ook echte die hards. Frikandel zeven, acht, en negen gaan erin. Dit wordt nog spannend.

De laatste minuten…
De laatste minuten zijn ingegaan. Er zijn nog drie studenten in de strijd voor de overwinning. Ook wordt de eerste kotsbak uitgedeeld (just in case). Het publiek moedigt de laatste deelnemers aan. En… de tijd is om. Alle kandidaten zakken achterover om uit te buiken.

Er kan natuurlijk maar een winnaar zijn. Mark de Wit is de gelukkige. “Ik heb altijd al een keer een toernooi willen winnen, het is me nu eindelijk gelukt”, zegt hij lachend. Mark heeft maar liefst 14 frikandellen gegeten. Mark krijgt een applaus en ontvangt een beker. Nu is het toch echt weer tijd om al die calorieën eraf te sporten.

Chris

Er is een website over eetwedstrijden, gericht op België en Nederland

2019-03-13 11:42:22

Arald

Ooit totaal verbaast geweest in New York dat daar de jaarlijkse Hotdog Easting Contest live op een sportzender werd uitgezonden! De winnaar at er iets van 68 in 10 minuten. Dat het uberhaupt past :)

2019-02-04 20:05:25

Timo van Gils

Doe maar duurzaam.

2019-02-04 17:17:44

Marian

Jakkes. Met zoveel honger in de wereld vind ik dit een onsmakelijk en vooral respectloos amusement.

2019-02-04 14:38:09