Gratis boeken in een vrolijk kastje: de minibieb komt naar Avans

Foto: Pexels.com

Je hebt ze vast weleens gezien: de kleine, kleurrijke boekenkastjes in openbare ruimtes, waar je een boek kunt lenen of ruilen. Avansstudent Julie Bours brengt de minibieb naar Avans.

“Ik zag het voor het eerst in Londen”, vertelt Julie, derdejaarsstudent Communication & Multimedia Design bij Avans. “Daar vind je ze bijvoorbeeld in hostels, lunchzaken.” Julie was zo gecharmeerd van het idee, dat ze de minibieb ook naar Avans wilde brengen.

Het idee is simpel. Julie heeft een tweedehands kastje bij de winkel Goedkoop Enzo, ze vult het kastje deze week met boeken en hangt er een bordje boven met ‘free book exchange’. “Als je een boek schenkt, kun je er ook kort in schrijven waarom jij het boek leuk vond”, tipt de student.

‘Tegen de geur van boeken kan de e-reader niet op’

Meedoen
Het initiatief is een manier om studenten aan het lezen te krijgen. “Als je in het café zit en je ziet om je heen studenten bladeren door boeken uit die kast, dan krijg je vanzelf zin om mee te doen.”

Maar áls studenten al lezen, dan doen ze dat toch liever op een e-reader? “Niet per se”, denkt Julie. “Het is fijn om een boek in je handen te hebben, de pagina om te kunnen slaan. En tegen de geur van boeken kan de e-reader niet op.”

De bieb past goed bij een meer algemene trend om te delen. Samen een auto delen, of planten ruilen, voor een klein geldprijsje koken voor een ander, noem het maar op. De minibieb van Avans opent volgende week in het café op de vijfde verdieping van gebouw LA, op de Lovensdijkstraat. Je hoeft geen lidmaatschap af te sluiten. Veel leesplezier!