Last van stress? Probeer dit trucje van een CMD-student

Foto: Pexels.com

Studiedruk, tentamens, geldzorgen: het lijkt soms of studenten massaal bezwijken onder de stress. Avansstudent Nancy van der Ploeg ontwikkelde een interactieve animatie waarmee je een paar minuten afstand kunt nemen van je werk. “Met micropauzes kun je stress voorkomen”, zegt Nancy.

Om eerst het stressniveau van studenten in kaart te brengen, begon de kersverse alumnus van Communication & Multimedia Design van Breda een focusgroep met studenten. Ze vroeg hen op te schrijven wat ze op een gemiddelde dag doen en hoeveel stress ze bij elke activiteit ervaren. “Zo ontdekte ik dat studenten de hele dag door wel stress ervaren, maar dat ze nauwelijks momenten van rust inbouwen”, vertelt Nancy. “In plaats daarvan ontspannen ze pas aan het einde van de dag, wanneer ze thuis op de bank neerploffen voor Netflix.”

Rustmomentje
Volgens Nancy zou het goed zijn als Avansstudenten óók tussendoor korte pauzes namen. “Wetenschappelijk onderzoek bevestigt het nut van korte pauzes”, zegt Nancy. “Door te pauzeren reset je de hersenen.” Precies daarom ontwierp Nancy haar animatie. “Het geeft studenten extra motivatie om vaker een rustmomentje in te bouwen.”

De animatie is een vierkante vorm in groenblauwe kleur, die pulseert op het ritme van je ademhaling. “Als je veel stress ervaart, klopt je hart sneller en pulseert de animatie dus ook sneller. Als jij rustiger gaat ademhalen, dan beweegt de animatie langzamer. Zo neemt ook je stressgevoel af.”

Natuurlijk kun je besluiten lekker door te werken, in plaats van af en toe te pauzeren. Maar wie rustmomenten overslaat, loopt volgens onderzoek het risico om opgebrand te raken.

Nancy hoopt binnenkort een app te ontwikkelen voor haar interactieve animatie, zodat elke Avansstudent het kan gebruiken. De app moet vergelijkbaar worden met de populaire meditatie-app Headspace. Daarin begeleidt een Britse mannenstem de gebruiker door een meditatiesessie.