Minimars Avans: ‘Eigenlijk ben je suf als je niet meedoet’

Foto: Geoffrey van der Horst

Uitgerust met een megafoon en een joekel van een spandoek liepen studenten van de Green Office gisteren van de Hogeschoollaan naar gebouw LA op de Lovensdijkstraat. Op deze manier vroegen ze aandacht voor de grote klimaatmars op 10 maart.

De zon schijnt en er is geen wolkje aan de hemel. “Wat hebben we een topdag uitgekozen jongens”, roept Milieukunde-student Lisa, terwijl ze het spandoek versiert. Zo’n zes studenten hebben zich buiten bij het Grand Café op de Hogeschoollaan verzameld. Ze schrijven een leus op een groot doek, bespreken met elkaar wat ze door de megafoon gaan roepen en waar ze de klimaatmars-flyers gaan uitdelen.

Natuurrampen, lange periodes van droogte, het smelten van poolijs en het uitsterven van diersoorten. De huidige gevolgen van klimaatverandering zijn volgens de studenten nog maar het begin. Niet voor niets is het onderwerp nu ‘heter’ dan ooit. “Het is een dringend probleem”, zegt betoger en Bedrijfskundestudent Elke.”De grote vervuilers moeten eerlijk betalen. Dat gebeurt nu nog veel te weinig.” Ze hoopt dat de mars van 10 maart de overheid motiveert om grootvervuilers aan te pakken. “Vandaag willen we zoveel mogelijk studenten inspireren, zodat ook Avans straks goed vertegenwoordigd is.”

“Ik maak me best wel zorgen om het klimaat”, zegt medebetoger en International Business-student Sophia. Ze loopt daarom zelf ook mee op 10 maart. “Ik weet eerlijk gezegd niet eens precies wat de overheid wel en niet doet, maar ik weet wel dat we echt minder CO2 moeten uitstoten als we de aarde een beetje leefbaar willen houden.”

Toekomst
Hoe geëngageerd deze studenten ook zijn, niet iedereen loopt warm voor de minimars. Een van de betogers zegt: “Voor sommige studenten voelt klimaatverandering als een ver-van-hun-bed-show.” Milieukunde-student Lisa snapt het niet. “Het gaat om hún toekomst.”

Tijdens de tocht van het ene Avansgebouw naar het andere maken de studenten lawaai om de onvrede met het kabinetsbeleid te onderstrepen, maar vooral ook om Avansstudenten te enthousiasmeren om op 10 maart mee te lopen. Lisa vat de urgentie bondig samen: “Eigenlijk ben je gewoon suf als je niet meeprotesteert op 10 maart.”

Wil je samen met studenten van de Green Office naar de klimaatmars? Check Facebook!