Student-ondernemer: sporten tegen psychische problemen

Wie met mentale problemen kampt, krijgt vaak het advies om te gaan sporten. Avansstudent Kevin van Gestel begon daarom vorig jaar een bedrijf in sporttherapie. “Als je fysiek sterk bent, kun je mentaal ook meer aan.”

Kevin sport zelf graag en kan redelijk makkelijk meekomen in verschillende sporten. Maar hij wist op jonge leeftijd al dat hij niet fulltime met beweging bezig wilde zijn. Hij wilde graag maatschappelijk betrokken zijn, dus besloot hij Social Work te studeren.

Een paar jaar geleden ontmoette de nu vierdejaarsstudent een kickbokser die sportlessen voor kinderen met persoonlijke problemen verzorgt. Hij besloot bij hem zijn stage te doen. Dat was de opmaat voor zijn eigen bedrijf VibeActive. Samen met een vriend die psycholoog is verzorgt hij sportlessen voor jongeren met psychische problemen.

Hier lees je meer over andere student-ondernemers bij Avans.

“Als je sport maken je hersens bepaalde stofjes aan”, zegt Kevin. “Eén daarvan is endorfine, dat zorgt ervoor dat angst en depressieve gevoelens worden geremd.” De lessen van VibeActive zijn laagdrempeling. “Tieners die nooit sporten hoeven niet meteen in de ijzers te gaan hangen. We bouwen het klein op. Bijvoorbeeld door ze te laten lopen op de loopband”, vertelt Kevin.

Het duo neemt de jongeren mee naar een sportschool in de buurt, waar ze korte oefeningen mogen doen. Het doel is om conditie en kracht op te bouwen. Kevin: “Tijdens die sportlessen praten we ook over het alledaagse leven. We bespreken dan waar jongeren tegenaan lopen.”

Obstakels
Door de lessen van VibeActive kweken jongeren discipline en uithoudingsvermogen. “Als ze zien dat ze fysieke vooruitgang boeken groeit hun zelfvertrouwen.” En als de jongeren meer in zichzelf geloven, kunnen ze op de lange termijn ook beter met andere obstakels in hun leven omgaan, denkt Kevin. Sport moet hen de stimulans geven om zich bijvoorbeeld op school ook beter in te zetten.

Het bedrijf bestaat nog maar net een jaar, maar het duo boekt nu al succes. “Het zijn vooral jongereninstanties die bij ons aankloppen. Dat komt omdat een groeiende groep tieners mentale problemen heeft.”

Kevin zit in het laatste fase van zijn studie. Daarna hoopt hij zich fulltime op VibeActive te storten. “Ik mag met sporten bezig zijn en doe tegelijkertijd werk waarmee ik een kwetsbare groep help. Beter wordt het niet”, aldus de student.