Optreden met carnaval in plaats van lam gaan: Tibor is producer en Floris MC

Voor de meeste Brabanders is carnaval verkleed lam gaan. Niet voor deze studenten: zij crossen door Brabant om jullie en mede-carnavallers te entertainen. En dat is hard bikkelen. “Twee jaar geleden gaven we twaalf optredens, dit jaar bewust nog maar vijf.”

Tibor de Kroon, student Communicatie Breda, is oprichter en DJ bij Boevenbende:

“Wat wij draaien is heel anders dan carnavals hoempapa. Boevenbende bestaat zo’n drie a vier jaar en we hebben gezocht naar een hele eigen sound. We draaien voornamelijk Moombahton.

De track ‘Potentie’ van Stefan, Sean & Bram Krikke vonden we hilarisch, een hardstyle bootleg was in een paar uur in de studio ontstaan. Die is nu al een kwart miljoen keer bekeken. We draaien verder zelden hardstyle.Ik ben zelf ook niet zo’n fan van platte Nederlandstalige muziek. Terwijl ik wel vijf jaar bij een carnavalsvereniging heb gezeten.

Deze carnaval treden we onder andere op in Bakel, Deurne, Asten en Tilburg. Het zijn vaker kroegen en discotheken waar jongeren komen die niet veel met carnavalsmuziek hebben.

Vorig jaar hadden we redelijk wat bookings. Het jaar daarvoor zelfs twaalf. Maar dan slaap je amper. Dan is het puur ergens draaien, de auto weer inladen en meteen door naar het volgende optreden. Een van de dj’s is wel eens achter de booth in slaap gevallen, stonden we daar met zijn tweeën te draaien. Dit jaar hebben we er daarom bewust vijf dit jaar.

Carnaval is natuurlijk een grote happening in Brabant. Marketing is voor ons ook belangrijk. Zo zijn we heel actief op social media en zorgen we voor een goed concept met onze confettikanonnen. Er gaat een kilo papier per optreden doorheen. Van te voren zijn we druk bezig met de sets uitzoeken, waarbij we ook nog rekening houden met het beetje overlap met carnavalsmuziek.

Ja, een bierdouche komt wel eens voor. Maar, dat moet je maar accepteren”, besluit Tibor nuchter schouderophalend.

Floris Muller, student Ondernemerschap en Retailmanagement Den Bosch, treedt op als MC FLO:

“De sfeer met carnaval is echt tien keer beter dan normaal! Het is veel gezelliger. Mensen komen ook echt om te laaien. Ik sta hoger op het podium en kan alles zien, alle remmen gaan los bij iedereen. Mensen gaan tot het gaatje. En ze zijn opener: als ik vraag bij wie ik bier in de mond mag gieten, komen er zo drie mensen het podium op. Alles kan.

Donderdag treed ik op tijdens Studance XL, dan ren ik op en neer tussen drie locaties om het event aan elkaar te praten. Dinsdag sta ik in Valkenswaard, dat is een booking met muziek in hardere stijlen. Ik heb ook niet álle bookingen aangenomen die ik had kunnen doen, dat zouden mijn vrienden mij niet in dank afnemen. Ik ben een echte Oeteldonker, dat is met de paplepel ingegoten.

Het is wel grappig eigenlijk, ik let niet op mijn stem, nu je het zegt. Soms denk ik wel: ‘shit, ik heb een paar dagen gefeest, wat doet dat met mijn stem?’ Maar zodra ik die microfoon oppak, zit het goed en is er niks aan de hand! Kijk, tijdens feestjes wil ik nog wel eens echte sigaretten roken. Maar dan rook ik wel minder voor een optreden. Ik doe ook geen stemoefeningen, niks, nee. Nerveus? Ook nooit! Ook niet dat mijn stem overslaat.

MC’en doe ik sinds twee jaar wat serieuzer. Samen met Ralph, medestudent en Studance-oprichter, organiseerde ik een feest voor net-afgestudeerden. Ik was heel dronken toen Ralph een microfoon in mijn handen drukte en zei: ga MC’en! Ik klom op het podium en ben nooit meer gestopt. Zo is het van grapje naar iets steeds groters gegroeid. Voor de komende tijd heb ik ook al een aantal serieuze bookingen staan!”