Projectenmarkt: Robotica en installaties

Foto: Bart Vermeulen

De studenten van de minoren Vision & Robotics, Research & Development en Smart Industrie zijn de afgelopen tijd hard bezig geweest met hun technische minor. Woensdag 23 januari was de grote presentatie van hun werk op een projectenmarkt.

Docent Gerard Harkema van de opleiding Mechatronica was een van de organisatoren. “Er is door studenten een installatie ontwikkeld die achterop een tractor kan. De installatie kan bepalen of een slaplantje meer of minder voeding nodig heeft. Hierdoor kun je de groei van het plantje optimaliseren”, vertelt Harkema. “Bij een ander project onderzochten ze hoe je een aardbei kunt ontkronen door middel van een robot.”

Doel
Op de projectenmarkt kwamen docenten en studenten af. Harkema: “Met deze markt wilden wij de kennis die de studenten tijdens de minor hebben opgedaan delen met medestudenten. De studenten krijgen hierdoor een beter inzicht in de carrièremogelijkheden in hun beroepenveld.”

Ook wilden de organisatoren dat opdrachtgevers vanuit bedrijven kennismaakten met mogelijkheden om beroepsopdrachten in een minor te laten uitvoeren. Een ander doel was  de aankomende minorstudent kennis laten maken met een mogelijk project van volgend studiejaar. Hierdoor kunnen zij een goede keuze maken voor hun minor.

‘Het meest trots ben ik op de inzet en resultaten van de studenten’

Harkema is trots op wat de studenten hebben neergezet. “Het meest trots ben ik op de inzet en resultaten van de studenten. De studenten hebben als young professionals laten zien dat ze binnenkort als engineer het werkveld in kunnen gaan.”