Student in het buitenland: overnachten bij een Kiwi-stel

Nikki Verkooijen, derdejaarsstudent Human Resource Management in Breda, is net terug van haar stage in Nieuw-Zeeland. “Ik heb mezelf vooral als persoon ontwikkeld.”

Waarom heb je gekozen voor een stage in Nieuw-Zeeland?
“Ik wilde al langer een stage in het buitenland doen. Aan het land had ik een aantal eisen; Engels moest de voertaal zijn, het land moest buiten Europa liggen en het moest veilig zijn. Nadat ik het een en ander uit had gezocht, besloot ik naar Nieuw-Zeeland te gaan.”

Lees hier meer over de ervaringen van Avansstudenten in het buitenland.

Heb je iets geleerd in Nieuw-Zeeland wat je niet bij een Nederlandse stage had kunnen leren?
“Ik heb vooral mezelf enorm ontwikkeld in Nieuw-Zeeland. Als ik terugkijk op deze stage en mijn stage in Nederland, is mijn persoonlijke groei in het buitenland veel groter geweest.
Het verschil tussen Nederland en Nieuw-Zeeland was best groot voor mij. In Nederland woon ik nog thuis, spreek ik Nederlands en ben ik bekend met de cultuur, ik weet waar ik naartoe moet om dingen te regelen en hoe ik dat moet regelen. In Nieuw-Zeeland woonde ik op mezelf, sprak ik de hele dag Engels, was de cultuur anders en moest ik mijn weg vinden in de gebruiken en gewoonten. Dat was in het begin best even wennen. Het maakte dat ik kritischer naar mezelf begon te kijken en me bewust werd dat wat voor mij normaal is, niet voor iedereen normaal hoeft te zijn.”

‘De cultuur in Nieuw-Zeeland is niet zo gestrest als in Nederland en dat werkt enorm lekker!’

Zou je in Nieuw-Zeeland willen wonen en werken?
“Nee, dat niet. Ik heb echt een superleuke tijd gehad, maar ben ook heel blij dat ik weer lekker thuis ben. Ik heb vijf maanden in het centrum van Auckland gewoond, ik kon overal te voet naartoe en genoot daar ook enorm van. Toch vind ik het weer superfijn dat ik nu overal met mijn autootje naartoe kan en weer dicht in de buurt ben van vrienden en familie.
De cultuur in Nieuw-Zeeland is niet zo gestrest als in Nederland en dat werkt enorm lekker! Daarentegen duurt het ook langer voor je antwoord krijgt op vragen of door instanties geholpen wordt. In Nederland zijn dingen als verzekering, hulp nadat je je baan bent verloren en behandelingen in ziekenhuizen beter geregeld en dat is wel fijn hoor.”

Wat is de meest bijzondere ervaring die je hebt opgedaan tijdens je stage en verblijf?
“Tijdens mijn stage heb ik workshops gegeven aan fabrieksmedewerkers die hun baan hadden verloren door een reorganisatie, dat was echt een hoogtepunt! De workshops had ik zelf georganiseerd samen met de HR-contactpersoon van dat bedrijf. De inrichting van de workshops en het materiaal had ik samen met collega’s samengesteld.
Met kerst heb ik gebarbecued en aan het strand gelegen. Ik overnachtte namelijk bij een Kiwi-stel en werd daar uitgenodigd om met de familie te barbecueën. Heel erg gezellig en bijzonder!”

‘Ik heb echt veel moois gezien!’

Wat deed je in je vrije tijd?
“In mijn vrije tijd heb ik het land verkend. Alles wat onder de vier uur rijden rondom Auckland was, was goed te doen als uitstapje in het weekend. Ik heb in de weekenden gewandeld en National Parks bezocht. Ik ben naar musea in de stad geweest, heb gewinkeld, op terrasjes gezeten, dolfijnen gespot, gesurft en echt heel veel moois gezien! In de avonden deed ik niet zo gek veel, soms wat eten en drinken in de stad.”

Wat miste je het meest uit Nederland?
“Ik heb niet echt dingen gemist, familie en vrienden thuis heb ik op sommige momenten wel gemist, maar ook dat viel mee. Je bent onder andere mensen daar en doet veel leuke dingen dus dat maakt dat je minder aan thuis denkt. Nederlandse producten kan je daar gewoon in de supermarkt kopen. Niet alles natuurlijk, maar in de internationale sectie in de supermarkt ligt altijd wel wat.”