Student-ondernemer: ‘Ik had al twee mensen in dienst kunnen hebben, maar ik wil niet groeien’

Als personal trainer begeleidt Jaap Backx, vierdejaarsstudent Fysiotherapie in Breda, zijn klanten bij het sporten. “De meesten komen al sinds dag één bij mij.”

Of ze nu komen om gewicht te verliezen of omdat ze zich fitter en gezonder willen voelen, Jaap helpt zijn klanten daarbij. Als coach adviseert hij ze ook bij het aanpassen van hun voeding. “Er is zoveel informatie te vinden, je weet niet meer wat waar is. Ik probeer de mensen die ik train duidelijkheid te geven.” Daarvoor volgde Jaap verschillende cursussen. “Ik vind het belangrijk om goed geschoold te zijn, daardoor onderscheid ik me. Ik wil kwaliteit bieden, weten waar ik mee bezig ben.”

Klantenstop
Zo’n 34 uur per week geeft Jaap training. ’s Ochtends vroeg, voordat de colleges bij Avans beginnen, in de avonduren en in het weekend. “Op dit moment heb ik een klantenstop. Ik wil niet verder groeien, maar zelf training blijven geven. Er is zoveel werk, dat ik al twee mensen in dienst had kunnen hebben. Maar dat zou betekenen dat ik naar een grotere ruimte op zoek moet en managementtaken erbij krijg. Dat wil ik niet.”

In 2012 rondde Jaap de ALO (Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding) af. “Maar ik zag mezelf niet voor de klas staan. Te veel prikkels en drukte. Ik werkte al als fitnessinstructeur, maar wilde liever een-op-eenbegeleiding geven.” Hij kreeg de kans bij een sportschool als personal trainer aan de slag te gaan. Maar na een tijdje dacht hij: wat ik hier doe, kan ik ook zelf.

Hier lees je meer over andere student-ondernemers bij Avans

Eigen ruimte
Na een half jaar, waarin hij vanwege een concurrentiebeding niet als personal trainer mocht werken, was zijn eigen bedrijf een feit. “Veel klanten gingen na dat half jaar met me mee.” Zijn vader, ook ondernemer, had een ruimte beschikbaar waar Jaap zijn trainingen kon geven. “Maar die ontgroeide ik al snel. Nu heb ik mijn eigen ruimte, van zo’n 100 m2.”

“In het begin kwamen er vooral veel vrouwen bij mij om te trainen, nu ook mannen. Mijn klantenkring is heel divers, van student tot zestigplusser, mannen en vrouwen. Ik begeleidt ook groepen. Zo begon één groep met twee zussen en sloten steeds meer familieleden aan.”

Ideale combinatie
Het is hard werken voor Jaap, maar het lukt om zijn onderneming te combineren met zijn opleiding. “Ik wilde mezelf verder ontwikkelen en ik miste collega’s. Daarom ben ik begonnen met Fysiotherapie. Het is voor mij de ideale combinatie. Ik wil straks parttime als fysiotherapeut aan de slag in een praktijk en daarnaast als personal trainer blijven werken.”

Zijn klanten zijn blij met zijn opleiding. “Als ze klachten hebben, doe ik vaak een eerste screening. Ik kan bijvoorbeeld tapen of oefeningen voorschrijven. Maar als daar geen tijd voor is, stuur ik ze door naar een praktijk waar ik stage heb gelopen. Soms is het goed als iemand met een objectieve blik naar de klachten kijkt.”