Van kurk tot fiets, het kan allemaal groener volgens studenten Business Innovation

Van de kurk in de wijnfles tot de fiets waarop je rijdt. Overal zien studenten Business Innovation in Den Bosch kansen voor duurzaamheid. Komend halfjaar werken ze aan duurzame innovaties. Maandag presenteerden ze hun onderwerpen aan bedrijven op een informatiemarkt.

“Onze studenten hebben wel vaker vernieuwende ideeën.”, vertelt docent Sjoerd Bos. “Maar dit keer gaan ze verder, ze moeten hun concept in de praktijk brengen. Daarom organiseren we deze informatiemarkt. Studenten hebben nu de gelegenheid om hun duurzame ideeën pitchen aan geïnteresseerde bedrijven en organisaties.”

Nutteloze aankopen
Student Kim van Geenen is er druk mee. “Wat heb jij afgelopen maand gekocht, wat je eigenlijk niet nodig had?”, vraagt ze aan omstanders. Ze biedt een papiertje aan. “Dat mag je hierop schrijven.” De tafel voor haar ligt vol met briefjes, een bewijs van overmatige consumptie.

“Nederland wil in 2050 een volledig circulaire economie zijn, maar ons consumptiegedrag staat daarbij in de weg. Logisch ook, als je ziet hoeveel geld er in marketing omgaat.” Dat kan en moet anders, denkt Kim. Daarom wil ze aan de slag met circulaire producten. “Denk bijvoorbeeld aan Swapbike. Dat bedrijf leaset fietsen aan de consument. Een gebruikte fiets wordt niet weggegooid maar opgeknapt en geleaset aan een ander.”

Studenten pitchen hun ideeën aan docenten en bedrijven

Student Luuk de Waard heeft al een partner gevonden voor zijn groepje. Samen met het Techlab van Fontys hogeschool wil hij kurkdoppen inzamelen en recyclen. “Kurk kost veel water en tijd om te produceren. Bovendien is het een uitstekend isolatiemateriaal. Dat wij al onze kurk weggooien, is hartstikke zonde.” Hij wijst op een voorbeeld uit de praktijk. “De NH-hotels hebben één jaar al hun kurken opgespaard en konden daar een compleet nieuwe vestiging van laten isoleren.”

Voormalig premier Balkenende
Op 24 mei, de Dag van het Duurzaamheid in het Hoger Onderwijs, presenteren de studenten hun innovaties. Na de pilot vorig jaar bracht voormalig premier Balkenende een bezoekje namens de Dutch Sustainable Growth Coalition, een coalitie van grote Nederlandse bedrijven die naar eigen zeggen streven naar duurzame groei. Of Balkenende er ook dit jaar weer bij is, is nog niet zeker.

Dat alle projecten over duurzaamheid gaan, heeft alles te maken met de zeventien Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN. De doelen over duurzame ontwikkeling gaan over milieu, armoede en onderwijs. Avans ondertekende vorig jaar een intentieverklaring om de zeventien SDG’s op te nemen in het curriculum. Naast milieudoelen gaan de SDG’s ook over armoedebestrijding en goed onderwijs.

Ook andere studenten mogen meedenken. Benieuwd? Mail dan naar docent Sjoerd Bos: s.bos6@avans.nl