Waarom jullie nog altijd vlees kopen in de Avanskantine

Er wordt veel gepraat over waarom we minder vlees moeten eten, toch viel het vier studenten Communicatie op dat veel Avansstudenten in de kantine bijna automatisch vleesproducten kopen. Dus doken zij dieper in de oorzaak en hoe de kantine-uitbater vleesconsumptie van Avansstudenten kan reduceren.

Voor het produceren van een biefstuk is hoeveel liter water nodig?

a. Ong. 500 liter

b. Ong. 1.500 liter

c. Ong. 4.000 liter

Weet jij het antwoord? Door de toenemende aandacht voor milieuvervuiling en de opmars van de vleesvervangers in de supermarkten, zou je denken dat mensen minder snel voor vlees kiezen in de kantine. Met de nadruk op ‘zou’, want, ontdekten Maro Luijpers, Lorenzo Ganga, Mike Mol en Sofie van den Broek: studenten willen op zich wel minderen, maar weten simpelweg niet hoe. De nieuwsberichtgeving lijkt het gros niet te bereiken.

Vlees kernonderdeel dieet?
Het viertal onderzocht twintig weken lang hoe zij de vleesconsumptie kunnen reduceren, specifiek in de schoolkantines van Avans in Breda. Hierbij was het doel om studenten minimaal één keer in de week bewust een vegetarisch product te laten kopen in plaats van vlees. In plaats van meteen te prediken wat de gevolgen van onze vleesconsumptie zijn, besloten de vier voor de verandering om te onderzoeken waar de kern van het probleem nou zit.

“Elke dag vlees eten is overbodig”, vertelt Lorenzo. “Maar het overgrote deel van de studenten ziet vlees als een kernonderdeel.” Ze ontdekten vier oorzaken: zo correspondeert vlees met sociale en historische waarden, vroeger was veganisme helemaal geen begrip in de samenleving. De mens wordt in de geschiedenis doorgaans gepresenteerd als carnivoor waardoor de vleesconsumptie als onderdeel van de evolutie wordt beschouwd. Mensen omschrijven de smaak van vlees als stevig, sappig en mals, ze vinden het simpelweg lekker. Vlees wordt als een essentiële bouwsteen voor het lichaam beschouwd. Mensen weten doorgaans niet hoe ze de mineralen uit andere voeding kunnen halen.

Stelling: je hebt dagelijks vlees nodig om je dagelijks aanbevolen hoeveelheid voedingsstoffen binnen te krijgen.

Juist of onjuist?

Gebrekkige kennis
De studenten onderzochten de invloed van vier gedragsbepalers. Zoals de sociale en fysieke omgeving. “Studenten die in groepen of duo’s naar binnen gaan, zijn sneller beïnvloed door wat de anderen pakken.” Maar ook kennis, of beter: het gebrek daaraan. En de houding “tegenover het wel of geen vlees eten. Waarbij de ondervraagden heel positief bleken over ‘geen’.”

Meerdere malen spendeerden de studenten tijd in de kantine om alle bezoekers en hun gedrag te observeren. Opvallend: “We zagen dat de medewerkers juist massaal vegetarisch eten. En jongens kiezen vaker voor broodje Unox en frikandellen.” En daarnaast hielden ze een quiz. “Het blijkt dat studenten zeker wel voor openstaan voor meer vegetarisch eten. Zodra de kennis van de studenten wordt vergroot, is het makkelijker om de houding te veranderen zodat ze vlees ook écht een keer overslaan. Daarom is het belangrijk studenten bewust maken van de milieuvervuiling.” Maar, zagen ze: “Het zit ook in de prijs. Bied bijvoorbeeld vega-specials aan voor een goed bedrag.”

Label ‘vegetarisch’ schrikt af
“Studenten zijn in de schoolkantine vooral gefixeerd op het eten, ze kijken niet echt om zich heen. Ze letten niet heel erg op bordjes, acties en reclames van merken in de kantine. Kantine-uitbater Matthieu van Waardenburg gaf nog mee dat het label ‘vegetarisch’ studenten afschrikt.” Dus noemden Lorenzo en medestudenten vega-opties tijdens de testen ‘vleesloze’ producten.

Wat dan wel?
Als aanpak bedachten ze meerdere interventies. Zoals een nieuwe indeling voor de kantines waarbij nudging een belangrijk aspect is. Zoals lector Leven Lang in Beweging John Dierx eerder al bepleitte in Punt. Met minder ruimte voor de ‘slechte’ keuze.

Daarnaast kan Eurest Avansstudenten beter betrekken bij de proeverijen in aanloop naar het nieuwe kantineaanbod. En, om te werken aan een meer kennis, doen de studenten een voorstel voor een rubriek in Punt. “Hierbij kan gedacht worden aan een interview met een student, vijf manieren om eens vlees over te slaan, een lekker recept, interessante feitjes, leuke weetjes, goede restaurants, een verhaal in de vorm van een serie etc.”

Voor het onderzoek haalden Maro, Lorenzo, Mike en Sofie een negen. Het eerste antwoord is overigens ‘c’ en de stelling is ‘onjuist’

Paul (andere Paul)

Een interessant onderzoek. Soms wordt gesproken van een "plantaardig" ipv "vegetarisch", klinkt misschien beter dan "vleesloos"? En wat betreft de discussie eromheen, verval aub niet in extremen. Het is een langzame maar nodige transitie.

2019-02-28 15:38:23

Joyce Willemsen

Waar ik mij aan erger is dat er dan wel een eetwedstrijd gehouden word met...Frikadellen. Daarnaast zijn er op hele andere vlakken enorme duurzaamheid te behalen. Bijv. Zorg dat de lessen online zijn. Scheelt, zeker in de deeltijd, enorm veel benzine

2019-02-27 15:38:36

Paul

Beste Marc, het gaat er niet om, om jou een lekker stukje vlees te verbieden, maar het vlees in de kantine valt niet onder een lekker stukje vlees, maar zijn gemalen vleesresten. Minder vlees afgewisseld met een echt lekker stuk vlees zou al helpen

2019-02-27 14:35:19

Marc

Ik erger me er steeds meer aan dat mensen vlees willen verbieden. Laat het iemand eigen keus zijn. Super als je geen vlees eet in het belang van de dieren of milieu. Ik vind een lekker stukje vlees heerlijk. Laat mij daar dan ook van kunnen genieten.

2019-02-20 08:34:26