ASIS-directeur: ‘Een internationale student moet geen Nederlandse mailtjes ontvangen’

Toen Yvonne Kanters benoemd werd tot nieuwe directeur van de Avans School of International Studies (ASIS), had de academie net een roerige periode achter de rug. Dat was een halfjaar geleden. Hoe gaat het nu bij ASIS?

Kanters woonde hiervoor in Haarlem en was actief bij Hogeschool Utrecht (HU). “In Utrecht was ik vier jaar lang verantwoordelijk voor twee academies van de HU. Toen werd ik benaderd door een wervingsbureau van Avans. Het ging om een functie van directeur bij ASIS: een flinke klus. Dat sprak me inhoudelijk aan en ik koesterde toevallig ook al langer de wens om weer in Breda te wonen. Het kwam dus heel gelegen.”

Hoe bevalt Breda?
“Ik moest in het begin best wel wennen. Ik had regelmatig heimwee naar Haarlem. Maar inmiddels voel ik me thuis. Ik kan op de fiets naar Avans, en na een werkdag meteen door naar de sportschool. En bij ASIS ben ik met open armen ontvangen. Hier kan ik echt mijn kwaliteiten kwijt.”

Je wist dat er een hoop tumult was bij ASIS. Vond je het niet lastig om op die manier binnen te komen?
“Dat sprak me juist aan in de functie. Ik hou er van om dingen op te bouwen. Als het een gespreid bedje was, dan zat ik hier nu niet.”

Een gespreid bedje was het zeker niet. Medewerkers van ASIS waren op zijn zachtst gezegd kritisch. Zij vonden bijvoorbeeld dat zij niet voldoende werden betrokken bij het besluitvormingsproces. Wat doe jij anders?
“Over het verleden ga ik geen uitspraken doen, daar ben ik niet bij geweest. Maar ik vind dat beslissingen niet als een verrassing mogen komen. We zijn bezig met het doorontwikkelen van onderwijs, dus ja, er moeten knopen worden doorgehakt. Tegelijkertijd is het heel belangrijk dat iedereen mee kan denken.”

Hoe betrek je een heel team bij zo’n proces?
“Twee weken geleden zijn we begonnen met zogeheten curriculumdagen. We gaan acht maandagen aan de slag om de doorontwikkeling van ASIS te vormgeven. Daar is iedereen bij betrokken, van operations, tot onderwijskundigen en natuurlijk docenten. We checken gezamenlijk in en eindigen de dag ook samen. Op die maandagen nemen we beslissingen over het onderwijs van de toekomst, maar vertel ik bijvoorbeeld ook wat ik voor die week op de agenda heb staan en welke besluiten er zijn genomen. Die sessies zijn ook goed voor de teambuilding We beginnen de dag altijd met een liedje.”

Een liedje?
“Ja, dat zorgt ook voor sfeer. Iedere keer kiest een andere collega het liedje dat hij of zij vindt passen bij ons proces. Ik trapte af met ‘Making your mind up’ van Bucks Fizz. We moeten knopen doorhakken, in dat opzicht past het nummer heel goed bij onze taken.”

Merk je dat docenten nu meer op één lijn zitten ten opzichte van een halfjaar geleden?
“Over de periode vóór mij doe ik in ieder geval geen uitspraken, maar het gaat nu beter dan toen ik net binnenkwam. Als je onderwijs doorontwikkelt, dan moet je ook met de benen op tafel kunnen zitten en met elkaar bespreken wat je doet en vooral waaróm. De maandagsessies zijn daar een mooi voorbeeld van. Dan komen we echt samen om samen aan de slag te gaan. Het is hard werken, maar zolang iedereen weet wat het doel is, dan is dat geen probleem.”

Wat is dat doel?
“Avans moet op het gebied van internationaal onderwijs een grotere rol gaan spelen. ASIS wordt op termijn de internationale hub van Avans, met goed bachelor onderwijs en wie weet op termijn een mooie doorstroom master.”

Dus de rol van ASIS wordt veel prominenter dan nu?
“Dat hoop ik. Er mogen nog veel meer studenten uit het buitenland komen. ASIS is de enige internationale academie van Avans, maar er zijn meer academies die Engelstalig onderwijs aanbieden. Wij hopen op termijn onze te krachten bundelen met bijvoorbeeld International Business en de technische opleidingen van Avans. We zitten nog wel in de onderzoeksfase. ASIS wil ook beter samenwerken met Gemeente Breda. Als wij internationaal gaan werven, dan verkopen we immers ook Breda. En de gemeente vindt het op haar beurt belangrijk om te investeren in het internationale klimaat van de stad.”

Veel Engelse studenten zijn teleurgesteld in de mate van internationalisering bij Avans. Hoe komt dat volgens jou?
“Ik snap die studenten wel. Een van de redenen is dat er teveel in het Nederlands wordt gecommuniceerd. Als ik zie dat er een prijs wordt uitgereikt aan studenten en vraag of die informatie er ook in het Engels is, dan blijkt dat niet zo te zijn. Wij bieden internationaal onderwijs aan, de dienstverlening moet dan óók in het Engels beschikbaar zijn. Een internationale student moet geen Nederlandse mailtjes ontvangen.”

Internationale studenten gaven in Punt ook aan geen gemeenschapsgevoel te hebben, omdat er in hun beleving helemaal niet is. Hoe belangrijk vind jij dat?
“Een international community is heel belangrijk. Het bevorderen van die community is ook een mooi doel voor ASIS. Buitenlandse studenten die voor hun studie naar Nederland komen, hebben enorme behoefte aan een gemeenschap. Dat is ook een verantwoordelijkheid van Avans. Als wij werven in het buitenland, moeten we ervoor zorgen dat studenten zich snel thuisvoelen.”

Dan nog even over die COBEX-zaak van vorige maand. Waardoor liep het toch spaak?
“Deze externe docent, met overigens prima kwalificaties, is met toetscriteria aan de slag gegaan die inmiddels waren gewijzigd. Als je al van een fout kunt spreken: het was slordige communicatie en het had niet had mogen gebeuren.”