Avans-alumni starten therapiegroep: ‘Het enige wat nu nog ontbreekt, zijn vrijwilligers’

Avans-alumni Sarina Elsevier en Eline Hinten zijn op zoek naar vrijwillige begeleiders voor watertherapie. Dat is een therapievorm waarbij mensen met een mobiliteitsbeperking in het zwembad drijven en zich zo vrij van zwaartekracht kunnen bewegen. “We maken er een gezellige boel van.”

De alumni leerden elkaar kennen tijdens het afstuderen. Eline studeerde Fysiotherapie en liep stage bij Breda West Paramedisch Centrum, Sarina studeerde HBO Rechten aan de Juridische Hogeschool en was patiënt. Eline herinnert: “We hadden het allebei zwaar met afstuderen en konden daar samen over praten. Het klikte daarom meteen.”

Inmiddels is dat drie jaar geleden, maar is er nog weinig veranderd. Sarina is nog steeds patiënt bij Breda West, Eline is er na het afstuderen gaan werken.

‘Fuck it, dan doe ik het zelf wel’

Naast haar reguliere therapie wilde Sarina ook graag watertherapie met fysiotherapeutische begeleiding. Dit bleek onmogelijk, alle groepen zaten vol. “En dat terwijl zwemmen de enige manier is waarop ik me vrij kan bewegen. Toen dacht ik: fuck it, ik regel ik het zelf wel. Na een rondvraag bleken er veel mensen hetzelfde probleem te hebben. Er is veel interesse in een nieuwe groep.”

Inmiddels kan de groep terecht in meerdere zwembaden. “Het enige wat nu nog ontbreekt, zijn vrijwilligers.”

Rolstoelrace
“We willen graag een gezellige sfeer creëren voor de patiënten en vrijwilligers”, vertelt Eline. “Alsof het een buurthuis is.”

Die buurthuissfeer hangt ook in Breda West Paramedisch centrum. “We maken veel lol. Zo racen we vaak met elektrische rolstoelen door de gangen.”

Sarina vult haar aan. “Ik heb veel therapie nodig en ben dan ook vaak bij de fysiotherapeut. Het is daarom fijn als je een gezellige sfeer hebt, waarin je samen gek kan doen. Van mij hoeft het niet zo serieus.”

Interesse? Mail dan naar eline@bredawest.nl.