Canadese studenten moeten wennen aan onzekerheid

De Nederlandse en Canadese studenten samen bij Avans

“Canadezen en Nederlands zijn helemaal niet zo verschillend, maar ze moeten wel wennen aan onze manier van onderwijs”, zegt Colin Nooijen, derdejaarsstudent Human Resource Management in Breda. Vorige week werkte hij tijdens een project samen met Canadese studenten die op bezoek waren bij Avans.

De Academie voor Algemeen Financieel Management (AAFM) was gastheer van de First International Field School. Van 18 tot en met 22 februari ontving de academie studenten van de Thompson Rivers University uit Kamloops in Canada.

Antwerpen
Zeven derdejaarsstudenten van de opleidingen Accountancy, Bedrijfskunde, Finance & Control en Human Resource Management ondernamen samen met negen Canadese studenten allerlei activiteiten zoals een project bij de Avans Innovative Studio en een dagje Antwerpen. Doel was om kennis te maken met de Nederlandse manier van zakendoen en te leren hoe je met verschillende culturen omgaat.

“Bij de Avans Innovative Studio krijg je op dag 1 een opdracht en op dag 2 moet je een prototype opleveren. Dat brengt enorm veel onzekerheid met zich mee. De Canadese studenten waren daar totaal niet aangewend. Die krijgen nog op een traditionele manier onderwijs met lange hoorcolleges”, vertelt Colin.

‘Een student heeft letterlijk tegen mij gezegd dat je op deze manier veel meer leert’

Volgens de Avansstudent waren de Canadezen positief verrast door de Nederlandse manier van lesgeven. “Een student heeft letterlijk tegen mij gezegd dat je op deze manier veel meer leert.” Colin zelf heeft van het project vooral opgestoken dat het erg leuk interessant is om multicultureel samen te werken.