CDA: herstel vrije doorstroom mbo-hbo

illustratie: Julika Runow
Illustratie: Julika Runow

Als het aan het CDA ligt, kunnen alle mbo’ers straks weer ongehinderd doorstromen naar het hbo. De extra vooropleidingseisen die sinds 2015 soms worden gesteld, voegen niets toe en moeten van tafel, vindt de partij.

Tweede Kamerlid Harry van der Molen en zijn partijgenote Anne Kuik dienden hierover gisteren een motie in tijdens een debat over toegankelijkheid en kansengelijkheid binnen het hoger onderwijs. Volgens het CDA hebben de eisen aan de vooropleiding van mbo’ers geen effect en hinderen ze vooral studenten die een studie willen doen in de zorg of de techniek, sectoren die kampen met tekorten op de arbeidsmarkt.

Sinds 2015 krijgen sommige mbo’ers willen doorstromen naar het hbo te maken met extra eisen als hun vooropleiding inhoudelijk ver af staat van hun beoogde studie. Het gaat om zeven zogeheten ‘doorstroomroutes’, zoals van mbo-techniek naar hbo-economie en van handel & ondernemerschap naar gezondheidszorg.

Weigeren
In die gevallen mag een hogeschool toetsen of mbo’ers wel de nodige kennis hebben en hen eventueel weigeren of bijspijkeren. Of, en zo ja hoe ze dat allemaal doen, mogen ze zelf bepalen.

Maar die regeling heeft geen effect op de studieresultaten van de voormalige mbo’ers, bleek vorig jaar uit onderzoek van ResearchNed. Het HOP had eerder al ontdekt dat mbo’ers van niet-verwante opleidingen het niet slechter – en soms zelfs beter – doen dan hun studiegenoten.

Schaf de regeling af, vindt het CDA daarom. Minister Van Engelshoven is het daar niet helemaal mee eens. “Het kan, maar ik zeg er wel bij dat je het risico dat de student het niet haalt, dan meer aan de kant van de student legt”, zei ze. De Kamer stemt dinsdag over het voorstel.