Dit is waarom de uitval bij Associate degree-opleidingen hoger is

Het aantal eerstejaarsstudenten dat voortijdig stopt met een Associate degree-opleiding is relatief hoog. “Het is een andere, meer praktijkgerichte, manier van onderwijs, dat moet je wel liggen”, zegt John Lankheet, coördinator bij de Avans Academie Associate degrees in Den Bosch.

11 procent van de Ad-studenten die op 1 oktober stond ingeschreven in Roosendaal en Den Bosch is voor 1 februari gestopt, zo blijkt uit cijfers van de Diensteenheid Financiën en Studentenadministratie. Volgens John Lankheet, coördinator bij de Avans Academie Associate degrees in Den Bosch, geven die cijfers een vertekenend beeld. “Al jaren blijkt dat landelijk binnen de bacheloropleidingen studenten die instromen met een mbo-opleiding het vaakst uitvallen na het eerste studiejaar (19,8 procent). In tegenstelling tot dit cijfer doet Avans Ad-opleiding het bijzonder goed.”

!function(e,t,s,i){var n=”InfogramEmbeds”,o=e.getElementsByTagName(“script”)[0],d=/^http:/.test(e.location)?”http:”:”https:”;if(/^\/{2}/.test(i)&&(i=d+i),window[n]&&window[n].initialized)window[n].process&&window[n].process();else if(!e.getElementById(s)){var r=e.createElement(“script”);r.async=1,r.id=s,r.src=i,o.parentNode.insertBefore(r,o)}}(document,0,”infogram-async”,”https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js”);

Het zijn niet alleen mbo-ers die uitvallen bij de Ad’s. “Een deel van onze studenten komt van de bacheloropleidingen. Het gaat om ongeveer 17 procent van de populatie. Vaak hebben ze al twee á drie bacheloropleidingen geprobeerd en zijn daar niet succesvol geweest.  Daar redden ze het niet, maar op de Ad ook niet. Het Ad-onderwijs is echt een andere, meer praktijkgerichte, manier van onderwijs, dat moet je wel liggen”, zegt Lankheet.

Zo’n 70 procent van de studenten op de Ad’s heeft wel een mbo-diploma op zak. “Dit zijn vooral studenten die anders niet naar het hbo zouden zijn gegaan. Vaak hebben zij andere problemen dan reguliere bachelorstudenten.”

Intake
Alle Ad-ers hebben een verplichte intake. Daarbij is de motivatiebrief het belangrijkste onderdeel vertelt Lankheet: “We vinden het belangrijk om te weten waarom studenten met deze opleiding willen starten. Wij kunnen studenten daarna een advies geven om de opleiding niet te starten of zelfs naar de bachelor te gaan. Maar als een student aan de instroomeisen voldoet dan is deze gewoon toelaatbaar en kan men een advies naast zich neer leggen.  ”

‘Vooral bij de opleidingen Marketing en Ondernemen is de uitval erg hoog’

“Vooral bij de opleidingen Marketing en Ondernemen is de uitval erg hoog”, zegt Lankheet. “Bij Marketing heeft het te maken met het brede profiel van de opleiding, dan is het lastig studenten te raken. Bij Ondernemen heb je te maken met een doelgroep die graag meteen aan de slag gaat. Het zijn studenten die al een onderneming hebben of er net een starten. Die hebben een bepaald beeld bij de opleiding en zijn lastig te coachen: hun drang naar pro-activiteit en de leergang naar meer analytische denken breekt hen vaak op. Het zijn de succesvolle ondernemers die uiteindelijk blijven hangen. Maar van de 70 die in september zijn begonnen zijn er al 22 uitgevallen. Samen met de docenten bekijken we hoe we deze uitvalcijfers kunnen verlagen.”

Individuele leerroute
Hoe verschillend de Ad-opleidingen onderling zijn blijkt uit de Ad Informatica. “Daar bestaat de instroom uit havisten en vwo’ers. Die gedijen het best in een beschermde omgeving vanwege de problematiek autisme. Een bacheloropleiding werkt met grote groepen studenten wat voor deze studenten een onveilige situatie oplevert. Bij de Ad werken we hier met een individuele leerroute, dat sluit beter aan. We hebben een hele vleugel beschikbaar gemaakt waar altijd dezelfde docenten zitten. Dat werkt het best voor hen.”

‘Deze opleidingen zijn op de tekentafel bedacht en worden nu uitgeprobeerd’

“Je moet je goed realiseren dat we met de Ad-opleidingen nog steeds in de pioniersfase bevinden, dat kun je niet vergelijken met de hbo-bachelors. Deze opleidingen zijn op de tekentafel bedacht en worden nu uitgeprobeerd. Sommige dingen werken wel en anderen niet. We zijn continu bezig met het herschrijven van het curriculum en aansluiting te vinden bij de studenten en het werkveld.”