Kunststudent Bas Steens, alias Locks, verovert de scene met zijn kleurrijke werk

Met zijn kleurrijke én toegankelijke prints en illustraties bouwde kunststudent Bas Steens, alias Locks, een grote fanbase op. Nu reist hij door Nederland met zijn eerste solotentoonstelling: een Pop Up Art Tour.

“Aan het einde van 2017 maakte ik een lijst met dromen en doelen. Dingen die me tof leken om te doen. Zo is de Pop Up Art Tour ontstaan. Die lijst vormde ook een stok achter de deur om er hard voor aan de slag te gaan”, blikt Bas terug op. De eerste pop-up tentoonstelling in Groningen zit er net op. Vanaf 26 april is zijn werk in Tilburg te zien. Rotterdam, Amsterdam en Breda volgen.

Een eigen solotentoonstelling in vijf verschillende steden start je niet zomaar, dan moet er iets aan je werk zijn dat mensen trekt. Locks maakte in korte tijd naam in de hiphop-scene, de jacks met prints van zijn hand zijn populair en met meer dan 6000 volgers op Instagram kun je stellen dat zijn werk in de smaak valt.

Zelf blijft hij heel bescheiden, nuchter zelfs. “Ik heb zoveel volgers, denk ik omdat ik consistent dingen maak en post.” Als je doorvraagt komt er meer uit. “Mijn meeste werk is toegankelijk. Daarom spreekt het mensen aan, denk ik?” Zijn drie grote voorbeelden slash inspiratiebronnen: Picasso, Tyler, the Creator en Ass Pizza.

Inspiratie: kunstenaars
“De superhelden in de film The Incredibles vond ik super vet. Na het zien van die film is het striptekenen begonnen. Op de middelbare school raakte ik meer in to graffiti. Locks werd mijn schuilnaam. Ik ging random dingen vertalen naar het Engels. Ik zat op mijn kamer en keek naar de deur. Sleutelgat werd Locks. Die naam bestond ook nog niet.” Bas wordt continu geïnspireerd voor nieuw werk, eerst was dat vooral door Keith Haring. Momenteel is Picasso een grote inspiratiebron. “En kunstenaars als, Jeremyville en Takashi Murakami.”

“Guernica van Picasso is echt een meesterwerk. Door de grootte en de verwijzingen erin. Afgelopen zomer was ik in het Picassomuseum in Spanje en dat had een flinke impact”, deelt Bas. “Ik had veel stress en de lol die ik had in het maken van kunst, was weg. Ik liep door het museum, met veel werk dat hij op 80-jarige leeftijd nog maakte, en zag overal het plezier dat Picasso toen zelf nog had in het maken van kunst doorschemeren. Dat was confronterend en kwam zó binnen.” Het museumbezoek vormde een keerpunt en Bas hervond het plezier in het maken van kunst.

Inspiratie: muzikanten
“Wat ik zó vet vind aan de Amerikaanse rapper Tyler, The Creator is het hele wereldje eromheen! De hele sfeer. Ik zie hem niet alleen als muzikant. Hij heeft een bepaalde esthetiek die doorvloeit in alles wat hij maakt en doet.”

Bas vervolgt: “Alles versterkt elkaar en dat is iets wat ik zelf ook probeer te doen, ik beperk me niet alleen tot schilderijen. Alles dat ik maak, animaties, murals, kleding en illustraties, is geen opzichzelfstaand werk.”

Inspiratie: influencer
“Als je hem ziet, denk je dat Ass Pizza een zwerver is. Zijn mutsen en truien zijn ook niet per se mooi. Maar zijn werkwijze wel. Hij organiseert pop-up tours op parkeerplaatsen en trekt zo de aandacht van andere Amerikaanse influencers.”

De werkwijze van Ass Pizza inspireerde Bas deels voor zijn eigen Pop Up Art Tour, waar alles wat te zien is elkaar versterkt, net als bij Tyler the Creator. “Ik wil veel nieuwe dingen proberen, het is tof om dingen te maken die bij elkaar passen.” Als voorbeelden noemt hij zijn jasjes en schilderijen. “Mijn jasjes zijn eigenlijk geen jasjes, maar moving paintings.”

Hij vervolgt: “Iedere kunstenaar maakt wat om zijn werk te verspreiden. Voor mij leveren de jasjes meer exposure op. Maar er is ook echt vraag naar, mensen vinden ze heel vet.”