Provinciale Statenverkiezingen voor dummies: 6 vragen beantwoord

Misschien zijn er nog wat dingen blijven hangen van lessen maatschappijleer over de Provinciale Statenverkiezingen. Maar hoe zat het ook alweer? Hier een korte opfrisser dankzij student Bestuurskunde Johan Hoogesteger, voorzitter van SV Collegium.

De aankomende verkiezingen hebben niet echt een sexy imago he?
“De provincie is iets vaags. Je ziet het logo weleens voorbij komen, bijvoorbeeld op bussen. Of bij bouwprojecten bij jou om de hoek. ‘Mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Brabant’ staat er dan. Heel basaal delen zij geld uit. Het zijn niet de meest hippe thema’s waar zij zich mee bezig houden zoals in de landelijke politiek.”

Wat heeft een student dan aan de provincie?
“Voor studenten is het meest tastbare dat de provincie het openbaar busvervoer in Noord-Brabant regelt. De provincie bepaalt dingen die je als inwoner wel ziet, maar waar je niet bewust mee bezig bent. Zo bepalen ze waar winkels en huizen mogen komen. Ze gaan over de provinciale wegen, zoals de N65 waar je 80 kilometer per uur mag. En over veestallen.”

‘De provincie regelt het busvervoer in Noord-Brabant’

Het lijken onderwerpen die niet direct van belang zijn voor studenten, maar nu stemmen is toch van invloed op Den Haag?
“De Tweede Kamer, het parlement, kiezen wij burgers direct. De leden die uiteindelijk door onze stemmen in het provinciehuis komen te zitten, kiezen de leden van de Eerste Kamer. In de Tweede Kamer worden de wetten gemaakt. Maar de Eerste Kamer is medewetgever (mag een wet goed- of afkeuren) en controleur van de regering. Als de grootste partijen in de Eerste Kamer niet dezelfde zijn als in de coalitie, kan het lastig worden.”

Vandaar bijvoorbeeld de flyer van de PVV met: ‘Stem Rutte weg’?
“Ja, dat roepen de SP en FvD ook. Als je op hen stemt en zij krijgen een meerderheid in de Eerste Kamer, kan de coalitie minder makkelijk plannen omzetten in wetten. En daarom zie je nu ook veel lijsttrekkers op tv.”

‘Daarom zie je nu ook veel lijsttrekkers op tv’

Je legt helder uit waar de Provincie over gaat, waarom worden er dan toch landelijke thema’s aangehaald?
“Dat spreekt de kiezers meer aan.”

Dus nog één keer: waarom moeten studenten stemmen?
“De provincie gaat over thema’s die dichter bij je staan. Het park bij jou om de hoek. De ondermijnende criminaliteit die floreert in Noord-Brabant. Ze hebben een grote stem in waar jij over een paar jaar kan gaan wonen. Vanwege de controlerende rol van de Eerste Kamer. En natuurlijk omdat stemrecht heel belangrijk is.”