Stage moet over na missen stagegesprekken

Een Bossche derdejaarsstudent Verpleegkunde komt niet opdagen bij haar stagegesprekken en krijgt daarom een onvoldoende voor haar stage. Daar is ze het niet mee eens, ze vecht het besluit aan bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX) van Avans.

Ze voelt zich hard gestraft. “Ik mis twee gesprekken en moet een stage van tien weken opnieuw lopen. Onverdiend, want het verzorgingstehuis waar ik stage liep, was erg tevreden over mij. Ik zit hier niet om mijn gelijk te halen, ik wil een oplossing. Opnieuw stage lopen is zonde.”

Vorig jaar was de stage ook al niet voldoende. Als het beroep van de student wordt afgewezen, moet ze de stage voor de derde keer lopen. Dat wil ze ten koste van alles voorkomen.

De examencommissie legt uit waarom ze de student een onvoldoende kreeg. “Elke student moet tijdens de stage twee keer terug naar school om met de begeleider over de voortgang te overleggen. Je mag één gesprek missen, de student miste er twee.”

De COBEX-voorzitter is benieuwd waarom de student haar gesprekken heeft gemist. “Je hebt die vorig jaar toch ook gehad?”

‘Waarom haalt u mijn hele verleden erbij?’

“Het eerste moment miste ik omdat ik als herkanser nog niet in een klas was ingedeeld, ik had geen rooster. Pas op het laatste moment zag ik dat ik een gesprek had”, verklaart de student. “Vlak voor het tweede gesprek overleed een bewoonster van het tehuis. Daar was ik zo kapot van dat ik compleet vergat dat ik een gesprek had.”

Track record
“Deze student heeft een track record”, reageert de examencommissie. Eerder waren we al coulant met haar BSA, haar stageplan had ze ook te laat ingeleverd.”

‘Je laat de zaken op hun beloop, dan volgt een emotioneel appel’

“Ik dacht dat we hier zaten om te praten over mijn stage”, reageert de student gepikeerd. “Waarom haalt u mijn hele verleden erbij? Ik heb de afgelopen jaren keihard gewerkt om de studiepunten alsnog te halen. Bovendien was mijn stageplan wél op tijd ingeleverd! Daar heb ik zelfs bewijs van, het staat in mijn mail.”

De examencommissie bindt niet in. “Toch zien we een patroon. Je laat de zaken op hun beloop, dan volgt er een emotioneel appel.”

Dikke voldoende
Voordat de emoties verder oplopen, grijpt de COBEX-voorzitter in. “We begrijpen dat het verzorgingstehuis wel tevreden was?”

“Mijn tussentijdse beoordeling was een dikke voldoende. Ik mag daar ook terugkomen, als ik dat wil.”

“Is dat niet genoeg om de stage te mogen voortzetten?”, vraagt het COBEX zich af.

‘Ik was kapot van de dood van een bewoner van het tehuis’

“Nee”, vindt de examencommissie. “De stagegesprekken zijn essentieel. Samen met de beoordeling van de stage-instelling vormen die de basis van het cijfer. De enige informatie die we nu hebben is van de student en de stage-instelling. Dat is natuurlijk niet genoeg.”

De student vindt het een hard besluit. “Maar ik was kapot van de dood een bewoner van het tehuis.” De examencommissie is onverbiddelijk. “Daar kun je tijdens je stagegesprek over praten. Die is daar juist voor. ”

Voor het COBEX zich beraadt op de uitspraak, wil de voorzitter graag van de student weten wanneer de bewoner overleed. “Was dat vlak voor het gesprek?”

“Dat kan ik me niet meer goed herinneren.”

De uitspraak
Het COBEX verklaart het beroep van de student ongegrond. Ze moet de stage voor de derde keer lopen.

Nikki

Voortgangsgesprekken zijn van grote waarde.. generaliserend besluit: 'Regels zijn regels en goed voor het leerproces van ELKE student.' Wat levert dit besluit nu op voor het leerproces van deze student?

2019-03-15 00:25:05

Henk de Haas

Leuk hoor, vrije nieuwsgaring. Willen jullie wel aan Kees Gort vragen de volgende keer wat beter op te letten en zich te beperken tot de feiten? Wat een wanprestatie zeg.

2019-03-13 15:03:08