Studenten achter nieuwkomer Dansjes & Drankjes maken studentenleven Den Bosch aantrekkelijker

Uit eigen ervaring weten twee van de drie Bosschenaren en Avansstudenten achter het nieuwe initiatief Dansjes & Drankjes Events dat er “op vrijdagavond niet zoveel is voor studenten.” Dus daar bedachten ze wat op. Met Dansjes & Drankjes zorgen ze ervoor dat Den Bosch langzaamaan meer op de kaart komt als studentenstad.

Het is vrijdag, het blok zit er op. De deadlines zijn gehaald en alles is ingeleverd. Je hebt zin om te drinken maar niet tussen de dertigplussers tijdens hun vrijmibo. Wachten tot 01.00 uur tot de stad volstroomt is ook niet per se chill. Ondanks het aantal studenten in Den Bosch blijft het uitgaansleven behoorlijk achter op andere Brabantse steden. “Mensen komen naar Den Bosch voor Avans, niet omdat dit zo’n bruisende studentenstad is”, meent student Bedrijfskunde en Bosschenaar Sven Robeerst. Ledrick Dendoe, medestudent en Bosschenaar: “Het is hier wel bourgondisch. En Den Bosch heeft zeker potentie. Maar er zijn nog zoveel mogelijkheden en niks wordt benut.”

Maarten, Ledrick en Sven

De tweedejaarsstudenten leerden elkaar kennen tijdens de eerste helft van het jaar. De tweede helft kwamen ze bij medestudenten die ze niet echt kenden. Dus bedachten Sven, Ledrick en medestudenten Maarten van Breda, Anoesjka Raateland en Sterre Poort ter ‘kennismaking’ een feest. “Op een vrijdag, begin van de avond.” Eerder dan de gebruikelijke 01.00 uur zodat ook medestudenten buiten Den Bosch daarna met het ov naar huis konden.

Sven, terwijl Maarten en Ledrick instemmend knikken: “Wat het is in Den Bosch: de zaterdag is hartstikke vol. Maar mensen komen ook pas laat binnen in een kroeg. En veel andere cafés zijn voor jonkies. Doordeweeks is het uitgaansleven nog kleiner.”

De eerste editie van Dansjes en Drankjes trok veel bezoekers. Daarop besloten Sven, Ledrick en Maarten om de volgende editie op 29 maart ook open te gooien voor andere Avansstudenten. “We doen het echt puur voor gezelligheid”, benadrukt Sven. Niet om een merk neer te zetten of geld te verdienen. De vijf euro voor het kaartje gaat naar de dj’s, “ook allemaal uit regio Den Bosch”, en attributen om het tofste feest neer te zetten. En ook niet onbelangrijk: “We hebben thema’s en échte studentenacties. Niet zomaar lokkertjes om bezoekers te trekken”, aldus Sven.