Studenten Social Work organiseren benefietavond over armoede

Foto: Pixabay.com

Tien eerste- en tweedejaarsstudenten Social Work in Den Bosch organiseren samen met Stichting Nieuwe Helden een benefietavond over armoede.

Aandacht voor armoede is hard nodig, vinden de studenten. “Er zijn veel vooroordelen over armoede”, vertelt eerstejaarsstudent Nienke van der Sanden. “We denken dat het altijd zichtbaar is, maar dat is niet zo. Armoede speelt zich vaak af achter gesloten deuren.”

“Veel mensen schamen zich ervoor”, vult jaargenoot Anouk Baars aan. “Mensen lopen wel te koop met rijkdom, maar niet met armoede.

Hectisch
Het hoofdonderdeel van de benefietavond is theatervoorstelling Ronja. Deze gaat over de werkloze moeder Clara en haar elfjarige dochter Ronja. De voorstelling is gebaseerd op tientallen interviews met mensen die dagelijks met armoede te maken hebben.

“Wij regelen alles wat niet met de theatervoorstelling te maken heeft”, vertelt eerstejaarsstudent Joyce Vermelis. “We verzorgen de gastsprekers, het eten en de aankleding.”

“We zijn pas twee weken geleden betrokken bij de benefietavond”, vertelt eerstejaarsstudent Joyce Vermelis. “Nieuwe Helden was op zoek naar extra hulp. Toen we dat hoorden, zijn we met hen rond de tafel gaat zitten. Die dag daarna moesten we direct een plan maken. De afgelopen weken waren leuk, maar hectisch.” Stichting Nieuwe Helden zet zich met kunst- en theaterprojecten in voor maatschappelijk relevante onderwerpen.

Tegenkomen
De studenten regelden gastsprekers, het eten en de aankleding van de avond. Na afloop wordt het publiek opgeroepen om met elkaar in gesprek te gaan. “Dat wordt reuze-interessant”, denkt eerstejaarsstudent Joyce Vermelis. “We geven ook kaartjes weg aan mensen die onder de armoedegrens leven. Zo verbinden we mensen die elkaar normaal nooit tegenkomen.”

In totaal worden vier benefietavonden georganiseerd: op 8 en 9 maart in de Brede Bosche School Haren Donk en Reit in Den Bosch en op 22 en 23 maart in Sociaal-Cultureel Centrum de Biechten in Rosmalen.

Er zijn nog kaartjes beschikbaar. Deze kosten dertig euro en koop je hier: www.verkadefabriek.nl