Toelatingsschandaal VS kost eerste student de kop

Yale University heeft een student weggestuurd die betrokken is bij het omkopingsschandaal dat bij acht Amerikaanse elite-universiteiten speelt. Haar familie zou 1,2 miljoen dollar hebben betaald om haar via het voetbalteam op de topuniversiteit te krijgen.

De student bemachtigde een plek aan Yale dankzij de voormalige vrouwenvoetbalcoach van de prestigieuze universiteit, Rudy Meredith. Hij zou de student als voetbaltalent aan boord hebben gehaald, terwijl hij wist dat ze niet op hoog niveau voetbalde en haar sportprestaties verzonnen waren.

Selectie
Amerikaanse topuniversiteiten zijn zeer selectief – het toelatingspercentage aan Yale ligt op nog geen zeven procent. Maar goede sporters maken meer kans. Voor 400 duizend dollar bleek de Yale-coach bereid om mee te werken aan de zwendel. Hij werd betaald door Rick Singer, brein achter de fraudeaffaire, die op zijn beurt 1,2 miljoen dollar kreeg van de familie van de student.

Yale heeft inmiddels de aanmeldingen van alle sporters vanaf 2015 gecontroleerd en verder geen fraudegevallen kunnen ontdekken, staat op de website. “Alle andere kandidaten die via sportcoaches zijn toegelaten, zaten minstens een seizoen lang in een sportteam van de universiteit.”

De zeven andere betrokkene universiteiten, waaronder UCLA, Stanford en de University of Southern California, hebben nog geen studenten weggestuurd. Tussen 2011 en 2018 betaalden rijke ouders Singer zo’n 25 miljoen dollar om een plek aan deze Ivy League universiteiten te bemachtigen. Het schandaal kwam twee weken geleden aan het licht toen de FBI meer dan vijftig verdachten heeft aangeklaagd, onder wie ouders, sportcoaches en examinatoren. Veel betrokken studenten zouden niet hebben geweten van de omkoping.

Fotoshop
Singer werkte als ‘toelatingsconsultant’ voor rijke families. Hij huurde onder meer mensen in die in plaats van de kinderen de toelatingstoets deden of betaalde geld aan examinatoren om toetsen naderhand te verbeteren. Hij verzon sportcarrières, zette foto’s in scène voor nepprofielen van zijn cliënten en fotoshopte gezichten op lichamen van echte atleten, bleek onlangs tijdens de rechtszaak.

De Yale-student is tot nog toe de enige die vanwege het schandaal op zoek moet naar een nieuwe universiteit. Maar ook anderen zijn door de affaire in verlegenheid gebracht. Onder de verdachten zijn twee bekende actrices: Felicity Huffman, bekend van de tv-serie Desperate Housewives, en Lori Loughlin van Full House. De dochter van die laatste, de populaire vlogger Olivia Jade Giannulli, mag haar studie aan de University of Southern California wel voortzetten, maar haar sponsordeals en haar eigen cosmeticalijn is ze kwijt.

Steekpenningen
De zaak heeft de discussie over de selectieprocedure aan Amerikaanse elite-universiteiten opnieuw laten oplaaien. Voor kinderen van rijke ouders zijn er, naast keihard blokken, altijd al manieren geweest om de kans op toelating te vergroten. Denk aan een legaat of een flinke donatie. Een legale vorm van omkoping, volgens critici. Veel studenten zijn niet zozeer verrast dat er steekpenningen zijn betaald, maar wel door het feit dat de betrokkenen erop worden afgerekend.

De verdachten zijn aangeklaagd voor fraude, samenzwering of deelname aan georganiseerde misdaad. Hoofdverdachte Singer hangt een celstraf van maximaal 65 jaar boven het hoofd en een boete van 1,25 miljoen dollar.